PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

PPK w małej i średniej firmie

  • Artykuł promocyjny dostarczony przez nn.pl    25 marca 2020 - 14:23
PPK w małej i średniej firmie

Jak wdrożyć PPK w małej i średniej firmie? Jeśli jesteś pracodawcą, dowiedz się, jakie obowiązki nałożył na Ciebie ustawodawca.




Zbliżają się terminy wdrażania Pracowniczych Planów Kapitałowych w małych i średnich firmach. Czasu zostało niewiele, ale wybierając doświadczonego partnera do wdrożenia, nawet w małej firmie poradzisz sobie z obowiązkami, które przewidziano w ustawie.

PPK – stwórz plan i dopilnuj terminów

PPK dla firm co prawda nie jest obowiązkowe dla każdego pracownika, ale wdrożenie go w firmie jest konieczne. Zatem pracodawcy z sektora MŚP będą zobowiązani do zaplanowania i wprowadzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych w swoich firmach. Jak to wygląda w praktyce?

Terminy przystąpienia do PPK w II turze to:

  • dla firm zatrudniających powyżej 50 pracowników terminem przystąpienia był 1 stycznia 2020 roku. Teraz ich właściciele muszą podpisać umowy z instytucjami, które będą obsługiwać ich rachunki PPK – do 24 kwietnia 2020 roku muszą podpisać umowę o zarządzanie PPK, natomiast do 11 maja o prowadzenie PPK;
  • firmy zatrudniające minimum 20 osób mają więcej czasu – dla nich termin przystąpienia do PPK to 1 lipca 2020 roku.
     

Zanim jednak podpiszesz umowy, musisz wspólnie z pracownikami dobrze wybrać partnera do wdrożenia PPK, czyli instytucję finansową, która będzie zarządzać gromadzonym na rachunkach kapitałem. To, że Twoja firma jest niewielka i nie zatrudniasz wielu pracowników, nie oznacza, że nie możesz skorzystać z usług liderów na rynku funduszy emerytalnych i oszczędności.

Wybór instytucji finansowej, która ma duże doświadczenie w inwestowaniu, to pewność, że podczas wdrożenia i bieżącej obsługi PPK będziesz mógł liczyć na wsparcie profesjonalistów. Np. Nationale-Nederlanden oferuje wiedzę i długoletnie doświadczenie w prowadzeniu funduszy emerytalnych i inwestycjach na przyszłość. Co równie ważne, wdrożenie PPK zostanie przeprowadzone w oparciu o wypracowane już schematy z I tury, co znacznie ułatwi Ci zadanie.

Dział kadr a PPK – nowe obowiązki

Najwięcej czasu zajmie odpowiednie ustalenie terminów i przeprowadzenie szkoleń dla pracowników tak, aby nie sparaliżowały pracy w Twojej firmie. Kolejny etap dotyczy dokumentacji kadrowo-płacowej – tu możesz liczyć na pomoc i praktyczne wsparcie wspomnianego wcześniej partnera.

Twój dział kadr będzie miał teraz szereg dodatkowych zadań. Przede wszystkim musi oszacować liczbę osób, które mogą przystąpić do programu (pracownicy w wieku 18–54 lat włączani są automatycznie i mogą zrezygnować w każdej chwili, zaś osoby starsze przystępują, deklarując swoje uczestnictwo). Wszystkie dokumenty – deklaracje przystąpienia i rezygnacje – trafiają do kadr i są tam archiwizowane. Bieżąca obsługa programu to przede wszystkim naliczanie comiesięcznych wpłat na podstawie wysokości pensji pracownika. Dokonywanie ewentualnych korekt w dokumentacji i wszelkie obowiązki związane ze zmianami kadrowymi w firmie. Zwalniający się pracownik może, ale nie musi rezygnować z rachunku PPK u byłego pracodawcy. Pamiętaj, że po czterech latach pracownicy w wieku 18–54 lat zostaną ponownie, automatycznie włączeni do programu.

Wszystkie wymienione sytuacje nakładają na pracodawcę i dział kadr przede wszystkim obowiązek informowania pracowników o wszelkich zmianach i przysługujących im prawach. Jest to jeden z najważniejszych aspektów sprawnego działania PPK w firmie, bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Klemens, 2020-03-26 12:13:27

    Tarcza antykryzysowa przesuwa wprowadzenie PPK. Po co ten nieaktualny terminarz. Podajcie aktualny i nie wprowadzajcie w błąd przedsiębiorców.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.