PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Adam Walicki: Ludzki charakter miasta nie jest już tylko hasłem wyborczym

  • Bartosz Dyląg    28 sierpnia 2018 - 06:00
Adam Walicki: Ludzki charakter miasta nie jest już tylko hasłem wyborczym
Adam Walicki, prezes Fundacji Resursa Podlaska (Fot. PTWP)

- Promowanie prawie na siłę przez kilka lat modelu polaryzacyjno-dyfuzyjnego (zakłada, że motorem napędowym rozwoju jest nierównowaga pomiędzy ośrodkami - red.) było pomysłem nieracjonalnym, a nawet społecznie i gospodarczo negatywnym. Jednak skoncentrowanie pomocy tylko na mniejszych miastach budzi pytanie, czy jest to ten jedyny właściwy model wspierania procesów rozwojowych polskich miast - mówi Adam Walicki, prezes Fundacji Resursa Podlaska.




  • Problemem jest to, że model polskiego miasta, a zwłaszcza miasta średniego, nie jest precyzyjnie określony.
  • W wielu przypadkach działania prorozwojowe miast są często wypadkową pojawiających się możliwości inwestycyjnych, a nie konsekwentnym działaniem, wynikającym ze strategii rozwoju regionu miasta.
  • Samorządy traktują dialog o przyszłości coraz poważniej, a ludzki charakter miasta nie jest już tylko hasłem wyborczym.
  • O mieście jako niekończącym się projekcie rozmawiamy z Adamem Walickim, prezesem Fundacji Resursa Podlaska.

 

Bardzo dużo rozmawiamy o polskich miastach, o ich przyszłości, o miastach zielonych czy inteligentnych. Mam jednak wrażenie, że nasze miasta nie zmieniają się tak szybko, jak byśmy tego chcieli.

Adam Walicki, prezes Fundacji Resursa Podlaska: – To, że nowe koncepcje miast są wynikiem dialogu ekspertów, urbanistów czy ekologów, jest prawidłowością. Nie powinniśmy się dziwić, że projekcja wyprzedza rzeczywistość. Musimy sobie zdać sprawę, że miasto jest nigdy niekończącym się projektem. Zmieniają się jego funkcje, architektura, a przede wszystkim transformacji ulega świadomość społeczna i oczekiwania mieszkańców.

Dialog o miastach jest potrzebny zarówno dla projektantów przyszłości, jak i dla samorządów, które realizują te plany. Każdy powinien poszukiwać odpowiedzi na pytania, jakie to miasto powinno być. Brak równowagi między krytyką obecnych rozwiązań a propozycjami zmian jest dla tego dialogu niekorzystny. 

Jakie powinno być współczesne miasto?

– Na gruncie polskim nie ma prostych odpowiedzi. Problemem jest to, że model polskiego miasta,
a zwłaszcza miasta średniego, nie jest precyzyjnie określony. Same miasta i ich włodarze uwikłani
w codzienność są w znaczącym wymiarze uzależnieni od posiadanego potencjału czy też niejednokrotnie ułomnych rozwiązań prawnych. Z jednym i drugim mamy w Polsce bardzo dużo problemów. To jest główne ograniczenie w podejmowaniu strategicznych, często kosztownych decyzji, w którym kierunku dane miasto ma się rozwijać.

Czytaj też: Artur Soboń krytykuje plany zagospodarowania i decyzje wz. "Jest pokusa korupcji"

Jestem przekonany, że znaczącym rozgrywającym jest Unia Europejska i proponowane modele wsparcia. Z moich obserwacji wynika, że w wielu przypadkach działania prorozwojowe miast są często wypadkową pojawiających się możliwości inwestycyjnych, a nie konsekwentnym działaniem wynikającym ze strategii rozwoju regionu miasta. Miasta przede wszystkim muszą wiedzieć, dokąd idą.

Być może nie wiedzą. Mówimy o green cities, smart cities, miastach 3T, tymczasem problemy wielu z nich są niezmienne od wielu lat - smog, korki, chaos urbanistyczny, niedostatki usług komunalnych, brak infrastruktury drogowej czy energetycznej.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.