PARTNERZY PORTALU

Akty prawa miejscowego bez należytego nadzoru. NIK wytyka błędy wojewodom

  • AW    8 kwietnia 2020 - 09:35
Akty prawa miejscowego bez należytego nadzoru. NIK wytyka błędy wojewodom
Jak wynika z raportu NIK, w lubelskim, świętokrzyskim i zachodniopomorskim urzędzie wojewódzkim ogłaszanie aktów uzależniano do wyników wszczętego postępowania nadzorczego (fot. lublin.uw.gov.pl)

Liczne oraz powtarzające się przypadki niepodejmowania przez wojewodów działań nadzorczych w odniesieniu do wadliwych aktów prawa miejscowego, niezapewnienia jednolitości ocen ich legalności, a także niejednolity tryb postępowania w tym zakresie - to "grzechy" główne wojewodów w zakresie ich pracy nadzorczej, jakie wytyka Najwyższa Izba Kontroli.




  • Akty prawa miejscowego mają istotne znaczenie dla funkcjonowania społeczności lokalnej. Nadzór nad stanowieniem prawa przez JST to obowiązek wojewodów.
  • Wyniki przeprowadzonej kontroli NIK ujawniły, że nie zawsze nadzór ten wykonywany  jest rzetelnie.
  • Izba wnioskuje do premiera o prawne uregulowanie zasad postępowania nadzorczego, zaś do wojewodów o zorganizowanie skutecznego systemu i jego przestrzeganie.

Do każdego wojewody wpływa corocznie kilka tysięcy aktów prawa miejscowego, które powinny zostać sprawdzone pod katem ich legalności.

W ramach wykonywanego nadzoru wojewodowie mogą stwierdzić nieważność takiego aktu w całości lub w części, wstrzymać jego wykonanie, wskazać, że akt taki wydano z naruszeniem prawa lub wnieść skargę do sądu administracyjnego.

Niekonsekwencja w działaniu

Wyniki kontroli NIK wskazały, że wojewodowie nie zawsze rzetelnie wywiązywali się z realizacji swoich ustawowych obowiązków.

- W ramach wykonywanych czynności nadzorczych nie zapewnili w szczególności jednolitej oceny legalności aktów stanowionych przez organy jednostek samorządu terytorialnego. Dochodziło zatem do sytuacji, w których uchwała podjęta przez jedną gminę była eliminowana z obrotu prawnego, natomiast analogiczna uchwała innej gminy, naruszająca te same przepisy prawa, obowiązywała nadal, jako zgodna z prawem. Stan taki stwierdzono w stosunku do ponad 40 proc. wybranych do szczegółowego sprawdzenia aktów prawa miejscowego - czytamy w raporcie Izby.

NIK wskazuje też, że wojewodowie (z wyjątkiem wojewody śląskiego) stosowali również nieprzewidzianą przepisami prawa praktykę odstępowania od wydania rozstrzygnięcia nadzorczego w przypadku zobowiązania się jednostki samorządu terytorialnego do dokonania zmiany lub uchylenia wadliwego aktu we własnym zakresie. Dotyczyło to ponad 36 proc. aktów prawa miejscowego poddanych nadzorowi.

- Zaniechanie realizacji przez wojewodów ich ustawowego obowiązku powodowało, że akty te przez wiele miesięcy uznawane były za ważne, podczas gdy rozstrzygnięcie nadzorcze eliminowałoby je z obrotu prawnego w ciągu 30 dni - podkreśla Izba.

Niejasne przepisy

NIK zaznacza w raporcie, że zasady sprawowania nadzoru przez wojewodę nad stanowieniem aktów prawa miejscowego nie zostały w sposób wystarczający i jednoznaczny uregulowane w przepisach prawa.

- Przewidziany w ustawach samorządowych wymóg stosowania w tym postępowaniu odpowiednio przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego powodował wiele trudności interpretacyjnych. Zdarzało się, że wojewodowie nie powiadamiali jednostek samorządu terytorialnego o wszczęciu postępowania nadzorczego. Różny też był sposób postępowania w przypadku odstąpienia od wydania rozstrzygnięcia nadzorczego, po uprzednim wszczęciu postępowania nadzorczego - wylicza dalej Izba.

Zdaniem kontrolerów, powstaniu nieprawidłowości w zakresie nadzoru wojewody nad stanowieniem prawa miejscowego sprzyjały: niedostosowanie liczby pracowników w stosunku do zakresu i liczby powierzonych im zadań, brak wewnętrznych uregulowań określających szczegółowe zasady postępowania, a także nieprzeprowadzanie kontroli i audytów wewnętrznych.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • Arkadiusz, 2020-04-11 14:24:43

    Przecież wydziały prawne, gdzie trafiają uchwaly, nie sprawdzają ich pod względem merytorycznym.
  • jan, 2020-04-08 16:26:59

    samorządy wolą kręcić lody, im plany miejscowe są niepotrzebne

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!