PARTNERZY PORTALU

Analiza: wychodzenie z recesji po pandemii będzie sprzyjało powstawaniu nowych usługodawców

  • PAP    16 maja 2020 - 10:35

Gospodarka to zestaw naczyń połączonych, zamknięcie jednej działki to zmniejszenie zapotrzebowania na inną - wskazała w rozmowie z PAP Sonia Buchholtz ekonomistka Konfederacji Lewiatan. Wychodzenie z recesji po pandemii będzie sprzyjało powstawaniu nowych poddostawców i usługodawców - oceniła.




Jak zaznaczyła, 16 maja mija 2 miesiące głębokiego zamrożenia aktywności gospodarczej w Polsce, a podmioty eksportujące w niektórych branżach "dostały baty" jeszcze wcześniej.

"Lockdown przyczynił się do niemożności świadczenia wielu dóbr i usług, ale zarazem ograniczenie kontaktów bardzo ograniczyło popyt na wiele dóbr i usług. Gospodarka to zestaw naczyń połączonych, więc zamknięcie jednej działki to zmniejszenie zapotrzebowania na inną" - podkreśliła.

Według ekonomistki, dane wskazują, że usługi zostały w całej Europie bardzo silnie dotknięte. "Gospodarki, które bazują na turystyce, będą notować ogromne spadki PKB. Na tym tle polska gospodarka jest dość zbilansowana w porównaniu do np. południa Europy" - oceniła Buchholtz.

"Spodziewalibyśmy się jednak, że wyjście z recesji w kształcie pierwiastka, zarówno w Polsce, jak i w Europie, będzie sprzyjało powstawaniu poddostawców i usługodawców" - dodała.

Jak wyjaśniła ekonomistka, pierwszy kanał oddziaływania lockdownu ma charakter uniwersalny. Konsumenci, którzy nie zarabiają, będą z większą rozwagą kupować - czegoś nie kupią, wybiorą dobro niższej jakości, zrezygnują z pewnych aktywności, które pociągają za sobą zakupy. Jeśli na dodatek dominuje przekonanie, że fala zwolnień wciąż przed nami, takie powstrzymanie od zakupów będzie silne również u osób, które teoretycznie są w relatywnie dobrej sytuacji.

"Drugi kanał - dodała - ujawnia się w odniesieniu do poszczególnych branż". "I tu wiele zależy od tego stopnia złożoności dóbr i usług - innymi słowy, jak wielu poddostawców i usługodawców potrzeba - oraz czy i w jakim stopniu są oni w stanie przekierować swoją produkcję do nowych grup odbiorców" - wskazała.

"I okazuje się, że nie wszystkie dobra i usługi da się zastąpić, albo że rynek jest zbyt płytki" - dodała.

Jak zaznaczyła, tak jest w przypadku pewnej fabryki frytek, która z powodu zamkniecie hoteli, musiała czasowo zawiesić produkcję. "Gastronomia nie jest jedynym odbiorcą frytek, ale konsumenci prywatni nie są w stanie ich skonsumować w takiej skali. Często nie doszacowujemy tego, jak złożona jest gospodarka" - podała.

"Niech będzie przykład targów" - dodała. "Organizacja wydarzenia typu targi to zaangażowanie właściciela miejsca, operatora, operatorzy mediów, IT, twórcy stanowisk, tłumacze, catering, hostessy, ochrona, oraz wszystkie wydatki wystawców" - wymieniła.

"Ile z tych prac można wykonywać, pozyskiwać poza biznesem? Relatywnie niewiele" - dodała.

A na pytanie, jak szybko one wrócą do formuły sprzed COVID-19? Ekonomistka odpowiedziała, że miną kwartały, a wiele zależy od momentu, kiedy wynaleziona zostanie szczepionka.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!