PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Apelują do ministra w sprawie przejazdów kolejowo-drogowych

  • AKC    6 marca 2020 - 15:06
Apelują do ministra w sprawie przejazdów kolejowo-drogowych
Samorządowcy podnoszą, że zarządcy linii kolejowych wymuszają na gminach zmianę kategorii dróg wewnętrznych (fot.plk-sa.pl)

Zarząd Śląskiego Związku Gmin i Powiatów przyjął stanowisko, w którym zwraca się do ministra infrastruktury o zmianę rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie. - Przekształcenie drogi wewnętrznej w drogę publiczną w wielu przypadkach jest niemożliwe lub jest zbyt kosztowne - podnoszą samorządowcy.




  • W przyjętym stanowisku Zarząd Śląskiego Związku Gmin i Powiatów wnosi o zmianę rozporządzenia w taki sposób, aby z regulacji, o których mowa wyłączone zostały drogi transportu rolnego oraz drogi będące dojazdami pożarowymi na obszarach leśnych. 
  • Od dwóch lat PKP, realizując nowe inwestycje, w ramach porządkowania terenu, likwidują istniejące przejazdy kolejowe na drogach dojazdowych do pól i drogach leśnych - mówi Ireneusz Czech, wójt gminy Kochanowice i członek ŚZGiP. 
  • To z kolei, jak zaznacza, prowadzi sytuacji, w których rolnicy nie mogą dojechać do pól zlokalizowanych po drugiej stronie torowiska, a straż pożarna do pożarów, które mają miejsce na terenie Lasów Państwowych.

Zgodnie z § 93. rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowani, w terminie 5 lat od dnia wejścia w życie rozporządzenia, zarządca kolei zmieni kategorię przejazdu kolejowo-drogowego i dostosuje systemy zabezpieczenia ruchu na tym przejeździe do wymagań określonych w niniejszym rozporządzeniu, jeżeli zgodnie z przepisami § 7-10 przejazd kolejowo-drogowy powinien zostać zaliczony do kategorii innej niż dotychczasowa.

"Powołując się na te regulacje, zarządcy linii kolejowych wymuszają na gminach zmianę kategorii dróg wewnętrznych, służących głównie rolnikom w celu dojazdu do gruntów rolnych, na drogę publiczną, w wypadku kiedy drogi te krzyżują się z istniejącymi liniami kolejowymi na istniejących przejazdach" - czytamy w stanowisku ŚZGiP. 

Tymczasem, jak zauważają samorządowcy, przejazdy kolejowe niejednokrotnie stanowią jedyną możliwość dojazdu do gruntów dla rolnika, w związku z tym konieczne jest ich dalsze funkcjonowanie.

- Przekształcenie drogi wewnętrznej (przeznaczonej do transportu rolnego) w drogę publiczną w wielu przypadkach nie jest jednak w żaden sposób możliwe z powodu istniejących szerokości i braku możliwości pozyskania terenów przyległych. Odrębną kwestią są także bardzo wysokie koszty, które gminy musiałyby ponieść w celu dostosowania nośności i osiągnięcia pozostałych standardów dotyczących dróg publicznych - zaznacza związek.

Czytaj też: Przejazdy kolejowe na drogach wewnętrznych do likwidacji?

Śląscy samorządowcy wyjaśniają, że w wypadku nieprzekwalifikowania dróg wewnętrznych na drogi publiczne przejazdy na tych drogach zostaną zakwalifikowane do przejazdów kategorii F, do których zalicza się przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia zlokalizowane na drogach wewnętrznych. Przejazdy te mogą być zabezpieczone stale zamkniętymi rogatkami otwieranymi przez użytkowników lub wyposażone zgodnie z warunkami technicznymi określonymi dla przejazdów kategorii A lub B.

Zmiana dotychczasowego przejazdu kolejowo-drogowego (w ciągu drogi niepublicznej) na kategorię F będzie się wiązała z koniecznością podpisania przez użytkowników tego przejazdu z zarządcą kolei umowy na użytkowanie przejazdu kolejowo-drogowego i ponoszeniem związanej z tym wysokiej opłaty z tytułu użytkowania przejazdu (obejmującej zarówno koszty bezpośrednie, jak i pośrednie, tj. najem terenu, amortyzacja, podatki oraz koszty diagnostyki, narzuty), przy czym czynsz przejazdu kolejowo-drogowego obowiązuje również w wypadku przejazdów na liniach nieeksploatowanych.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • w.potega@neostrada.pl, 2020-03-09 13:23:41

    W Warszawie Rembertowie trzeba zlikwidować przejazd z zaporami przez tory, z korzyścią dla wszystkich, a zwłaszcza dla Centrum Rembertowa. Nawet tego oszczędniościowego ruchu nie potrafimy wykonać, bo opanowała nas ,,samochodoza", taka dziecinna choroba, jednak z chorobotwórczymi skutkami....  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.