PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Będą wyższe kary za reklamy zasłaniające okna?

  • PAP    18 lipca 2012 - 19:39
Będą wyższe kary za reklamy zasłaniające okna?

Podwyższenie kar za nielegalne wieszanie reklam m.in. zasłaniających okna budynków mieszkalnych oraz uproszczenie procedur egzekucyjnych proponuje wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski. Projekt zmian prawa w tej sprawie w Sejmie ma złożyć Platforma Obywatelska.




Projekt nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji podnosi wysokość jednorazowej grzywny do 200 tys. zł. Obecnie osoby fizyczne mogą zapłacić do 10 tys. zł a jednostki organizacyjne do 50 tys. zł grzywny.

Ponadto możliwa suma grzywien w danej sprawie zostałaby podniesiona do 1 mln zł. Obecnie w przypadku osoby fizycznej jest to 20 tys. zł, a w przypadku jednostek organizacyjnych do 100 tys. zł. Projekt zakłada także uproszczenie procedury egzekucyjnej oraz ułatwia zdjęcie reklamy na koszt właściciela.

Wojewoda mazowiecki na środowej konferencji prasowej powiedział, że mimo prawa zabraniającego od 19 czerwca ub.r. zasłaniania reklamami okien wielorodzinnych budynków mieszkalnych, takie przypadki wciąż się zdarzają. Ocenił, że jest to problem dużych miast, w szczególności Warszawy.

Podkreślił, że niska obecnie wysokość grzywny, jaką może nałożyć inspektor, nie prowadzi do zdejmowania nielegalnie wiszących reklam.

"Nieuczciwym wspólnotom mieszkaniowym i właścicielom nośników opłaca się przeciągać procedury zażaleniami i skargami na kolejne decyzje nadzoru budowlanego oraz kolejne etapy postępowania" - wyjaśnił.

Zaznaczył, że celem nowelizacji nie jest przeciwdziałanie reklamie wielkoformatowej, ale przypadkom naruszania prawa - także zasłaniania zabytków reklamami pod pozorami sponsorowania np. remontu. "Być może strach przed dolegliwą karą i jej nieuchronnością spowoduje, że w Warszawie nie będzie nielegalnych reklam" - dodał.

Kozłowski zapowiedział współpracę z organizacjami rynku reklamowego. Listy lokalizacji nielegalnych nośników mają być aktualizowane przez nadzór budowlany i przesyłane do właścicieli nośników reklamy zewnętrznej, domów mediowych zajmujących się sprzedażą powierzchni reklamowych oraz reklamodawców.

Andrzej Halicki (PO) poinformował, że projekt noweli zostanie w przyszłym tygodniu zaprezentowany prezydium klubu PO. Dodał, że Sejm zajmie się projektem prawdopodobnie dopiero po przerwie wakacyjnej. "Jesienią powinniśmy zakończyć proces legislacyjny" - ocenił.

Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego w Warszawie Andrzej Kłosowski poinformował, że obecnie toczy się 40 postępowań dotyczących nielegalnych reklam, z których 10 to sprawy związane z przysłonięciem okien budynków mieszkalnych.

Zaznaczył, że obecnie postępowania są długotrwałe. W ciągu roku nadzór budowlany doprowadził do usunięcia dziesięciu nielegalnych reklam. Na wspólnoty mieszkaniowe będące właścicielami budynków nałożono w sumie 350 tys. zł grzywien.

"Naruszanie prawa szkodzi nie tylko wizerunkowi branży reklamowej, ale też firmom, które się w nielegalnych miejscach reklamują" - ocenił prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej Lech Kaczoń.

Kaczoń uważa, że całej Warszawie potrzebna jest koncepcja sytuowania nośników reklamy, tak jak jest np. na Krakowskim Przedmieściu, Al. Ujazdowskich, pl. Grzybowskim.

Zaznaczył, że zarówno dla miasta jak i dla rynku reklamy korzystniejsze byłyby rozwiązania, które np. dopuszczałyby ograniczoną liczbę reklamy na odcinku pasa drogi.

"Władze Warszawy uznają, że jest za dużo reklam w mieście i nie dają nowych pozwoleń. Nie mając zgody na reklamy na gruntach miejskich, firmy stawiają reklamy na gruntach prywatnych. Traci na tym miasto, traci na tym wizerunek branży. Wolelibyśmy dwie reklamy w ciągu ul. Towarowej, niż w tym samym ciągu dwadzieścia reklam na gruntach prywatnych" - dodał.

Zaznaczył, że obecnie jedyne przychody miasta z reklam - ok. 12 mln zł - pochodzą z dwóch umów z Metrem Warszawskim na umieszczanie reklam w wagonach i na stacjach. "Miasto zrezygnowało z 6 do 7 mln z tytułu możliwości umieszczania reklam na tramwajach, z 5 mln zł na autobusach, nie tworząc nic w zamian" - dodał.

Mieszkańcy mogą zgłaszać przypadki umieszczania nielegalnych reklam telefonicznie lub mailowo do powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego; lista znajduje się na stronie internetowej Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Warszawie www.maz.winb.gov.pl.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.