PARTNER PORTALU
  • BGK

BGK o finansowaniu samorządów po ograniczeniu napływu środków unijnych

  • Bogdan Bugdalski    22 września 2019 - 06:00
BGK o finansowaniu samorządów po ograniczeniu napływu środków unijnych
Świeradów-Zdrój - miasto uzdrowiskowe w woj. dolnośląskim (fot. Szymon Mucha / Shutterstock.com)

Przy sprzyjających warunkach makroekonomicznych i finansowych gminy oraz powiaty będą w stanie utrzymać wysoką aktywność inwestycyjną nawet w sytuacji znacznego obniżenia się tempa napływu środków unijnych w nowej perspektywie. Natomiast miasta na prawach powiatu oraz województwa samorządowe będą musiały sięgnąć po źródła alternatywne. Do takich wniosków doszli ekonomiści Banku Gospodarstwa Krajowego w analizie scenariuszowej pt. „Utrzymanie intensywności nakładów inwestycyjnych JST w kontekście malejących środków unijnych z funduszy europejskich do roku 2030”.




    • Tylko miasta na prawach powiatu i województwa samorządowe nie będą w stanie utrzymać swojej aktywności inwestycyjnej w perspektywie 2030 roku. Natomiast gminy i powiaty sobie poradzą.
    • Gdyby gminy w momencie spadku wzrostu PKB nominalnego do 3 proc. chciały utrzymać tak szybkie tempo wzrostu inwestycji, jak przy nominalnym wzroście PKB 5-proc., to "uderzą w sufit".
    • Dla gmin czy samorządów, które nie mogą zwiększać swojego zadłużenia, a mają potrzebę inwestowania, poradą jest realizacja inwestycji, które finansować można w sposób niegenerujący zadłużenia - to partnerstwo publiczno-prywatne, obligacje przychodowe oraz wiele innych instrumentów.
    • O funduszach unijnych po roku 2020 i finansowaniu inwestycji samorządowych będzie mowa już za kilka dni podczas Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku. Zapraszamy!

Rozmowa z Mateuszem Walewskim, głównym ekonomistą BGK, na tle analizy scenariuszowej dotyczącej aktywności inwestycyjnej JST do 2030 roku.

Nie da się ukryć, że przygotowana przez pański zespół analiza „Utrzymanie intensywności nakładów inwestycyjnych JST w kontekście malejących środków unijnych z funduszy europejskich do roku 2030” jest bardzo optymistyczna. Wynika z niej, że myśląc o projektach inwestycyjnych, tylko samorządy województwa i miasta na prawach powiatu będą musiały się obawiać braku unijnych środków i wspierać dodatkowymi źródłami finansowania…

- Tylko z punktu widzenia artykułu 243 ustawy o finansach publicznych - to bardzo ważne zastrzeżenie, dlatego, że ten raport nie uwzględnia poziomu długu. Wbrew pozorom, wskaźnik 243 pozwala na spore zadłużenie. To, że tylko miasta na prawach powiatu i województwa samorządowe nie będą według nas w stanie utrzymać swojej aktywności inwestycyjnej w perspektywie 2030 roku - właściwie niezależnie od ilości środków unijnych w nowej perspektywie - oznacza tylko tyle, że ten artykuł nie zablokuje ich zdolności inwestycyjnej. Natomiast pozostaje pytanie, czy samorządy będą chciały się tak zadłużać, co jest już zupełnie inną kwestią. Prawo nie ogranicza samorządów, jeśli chodzi o relację poziomu zadłużenia do dochodów własnych czy całkowitych, w związku z czym nie braliśmy pod uwagę tego ogranicznika jako istotnego, zamykającego drogę do dalszego zadłużania się.

Ale też perspektywa spłaty zadłużenia nie powinna znajdować się w nieskończoności. Już teraz niektóre samorządy mają rozpisane zobowiązania do 2043 roku i dalej. Określenie ich kondycji w tym czasie, to wróżenie z fusów. Czy z perspektywą 2030 roku nie jest podobnie?

- Odważnie mówiąc, nasz model jest takim wróżeniem z fusów. Trzeba jednak pamiętać, że to jest scenariusz, a nie prognoza. To jest analiza, co by było, gdyby - what if. Przyjęliśmy w niej wyłącznie sztywne założenia makroekonomiczne, dotyczące okresów spłat zobowiązań, kosztów itd. Jedynym ogranicznikiem naszego zadłużania jest artykuł 243 u.f.p. I wynika z tego, że te możliwości zadłużania się są dość duże.



Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.