PARTNERZY PORTALU

Białystok: Małe samoloty mogą korzystać z pasa startowego na Krywlanach

  • PAP    23 maja 2020 - 09:39

Po półtora roku od zakończenia inwestycji na Krywlanach w Białymstoku pas startowy może być użytkowany przez małe samoloty, w tym pasażerskie, zabierające na pokład do 30 osób. Obiekt uzyskał wpis do światowego rejestru lotnisk – poinformowało miasto.




Utwardzony pas o długości 1350 m i szerokości 30 m zbudowało miasto Białystok. Inwestycję wsparł finansowo także samorząd województwa. Zakończyła się ona we wrześniu 2018 r., a kilka miesięcy później formalnie obiekty budowlane uzyskały pozwolenie na użytkowanie.

Pod koniec 2019 r. Aero Partner, spółka zarządzająca pasem startowym, wystąpiła do Urzędu Lotnictwa Cywilnego o możliwość uruchomienia lotów przy wykorzystaniu niepełnej długości pasa, czyli przy skróconych progach. Chodzi o to, że naturalną przeszkodą przy startach i lądowaniach okazał się pobliski Las Solnicki. Z tego powodu nie jest możliwe pełne wykorzystanie długości pasa.

Na początku marca spółka certyfikat otrzymała, ale było trzeba zaczekać, aż opublikowany zostanie w Aeronautical Information Publication (AIP).

Jak wyjaśnił PAP prezes Aeroklubu Białystok (spółka, która dzierżawi teren lotniska) Jan Nosal, dzięki opublikowaniu w AIP "każdy na świecie wie, że w Białymstoku jest takie lotnisko, o takich parametrach, może przyjmować zgodnie z instrukcją statku powietrznego, można wylądować takim a nie innym samolotem".

Dodał, że na pasie lądować mogą samoloty, jak wskazuje podana długość i szerokość drogi startowej i ścieżki podejścia. Mówił, że progi pasa startowego są teraz skrócone ze względu na pobliski las i mogą na nim lądować samoloty, które zmieszczą się w tych progach. Nosal wymienił, że obecnie z lotniska mogą korzystać m.in. samoloty wojskowe czy małe samoloty pasażerskie.

"Nadany certyfikat umożliwia na lotnisku loty w oparciu o określone zasady. Mogą być wykonywane w porze dziennej i nocnej, okresowo, w terminach i godzinach ustalonych przez zarządzającego i podanych do publicznej wiadomości. Na lotnisku mogą startować i lądować statki powietrzne o parametrach dostosowanych do lotnisk określonych kodem referencyjnym 2B (do 30 osób)" - podało miasto w komunikacie przesłanym mediom.

W ocenie Nosala dzięki certyfikatowi i upublicznieniu danych o lotnisku w najbliższym czasie "wygeneruje się ruch i przewóz".

"Białystok zacznie być traktowany jak normalne miasto na świecie, gdzie można wykonywać zwykłe połączenia, najpierw biznesowe, a później już turystyczne" - powiedział.

Dodał, że zanim z lotniska będą mogły startować regularnie samoloty pasażerskie, musi pojawić się przewoźnik i powstać odpowiednia infrastruktura (jak poczekalnia), ale to - jak dodał - jest do wykonania.

Obecnie na zlecenie miasta przygotowywana jest dokumentacja geodezyjna, w której zawarte zostanie m.in., które drzewa i krzewy trzeba przyciąć, a które usunąć, by korzystać z całej długości pasa na Krywlanach. Jak poinformowała PAP Anna Kowalska z departamentu komunikacji społecznej Urzędu Miasta Białegostoku, dotąd na prace przy budowie pasa i analizę geodezyjną przeznaczono ok. 46 mln zł.

W Podlaskiem nie ma lotniska regionalnego, jego budowę miał w planach samorząd województwa, ale kilka lat temu zrezygnowano z tej inwestycji. Choć przymierzano się do kilku lokalizacji, ostatecznie uznano, że budowa jest zbyt droga (szacunki mówiły o ok. 320 mln zł netto), a późniejsze utrzymanie portu - zbyt kosztowne.

Pas startowy dla małych samolotów powstał też w Suwałkach.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA





×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.