PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Budżet obywatelski: jak wprowadzają go polskie miasta?

  • pt    28 maja 2015 - 09:47
Budżet obywatelski: jak wprowadzają go polskie miasta?
Moda na budżet obywatelski wzrasta - fot.pixellio.de

Często powodem wprowadzania budżetu obywatelskiego wydaje się być chęć odniesienia korzyści politycznych, a nie rzeczywista potrzeba oddania w ręce obywateli decyzji w ważnych sprawach związanych z dobrem wspólnym.




Od września 2014 r. Stowarzyszenie Aktywności Obywatelskiej Bona Fides z Katowic realizuje projekt „Skontroluj jak działa budżet obywatelski w twojej gminie” finansowany ze środków EOG w ramach Programu Obywatele dla demokracji.

Jego celem jest analiza stanu funkcjonujących budżetów obywatelskich, najpierw na Śląsku, a w kolejnym etapie całej Polsce. Wynikiem tej analizy ma być wskazanie tego, co funkcjonuje dobrze oraz wyłapanie błędów i ich wyeliminowanie.

Czytaj: Budżet obywatelski: Bardzo mało osób ma pojęcie o tym, czym on jest

- Dostrzegając fakt jak wiele samorządów decyduje się na wprowadzenie budżetu obywatelskiego postanowiliśmy wesprzeć urzędy miast i gmin w tych działaniach – mówi Grzegorz Wójkowski – prezes Stowarzyszenia Bona Fides.

- Obserwując sposób ich wdrażania wydaje się, że często powodem ich wprowadzania może być chęć odniesienia korzyści politycznych, a nie rzeczywista potrzeba oddania w ręce obywateli decyzji w ważnych sprawach związanych z dobrem wspólnym. Stąd pomysł na rozpoczęcie monitoringu tych procesów – dodaje.

W pierwszym etapie monitoringowi poddane zostały Pszczyna, Bielsko-Biała, Jaworzno, Chorzów, Ruda Śląska oraz Częstochowa. W tych trzech pierwszych miastach przeprowadzone zostały także debaty, w trakcie których sami mieszkańcy mogli spotkać się z włodarzami i przedstawić swoje uwagi.

Monitorowany były takie zasady jak: forma podziału środków, podmioty uprawnione do składania wniosków, typ projektów (inwestycyjne i/lub społeczne), forma weryfikacji (formalna i/lub merytoryczna), osoby uprawnione do głosowania na złożone projekty oraz forma samego głosowania.

Sprawdzone zostały także formy informowania mieszkańców przez urzędy miast o samym budżecie obywatelskim, istnienie dedykowanej strony internetowej czy stopień skomplikowania formularzy wniosków.

Wnioski jakie płyną z pierwszego etapu monitoringu to przede wszystkim ogromne zróżnicowanie regulaminów w poszczególnych miastach.

Projekty miejskie, dzielnicowe, osiedlowe

Duże wątpliwości budzi także forma podziału środków na rodzaje projektów. Tu miasta przyjęły kilka typów podziału. W Bielsku-Białej, Częstochowie i Rudzie Śląskiej pulę środków podzielono na projekty ogólnomiejskie i lokalne (dzielnicowe lub osiedlowe). W Chorzowie i Jaworznie zaś wydzielono lokalne okręgi (było ich odpowiednio siedem i dwadzieścia).

Zupełnie odrębną metodę podziału zastosowano w Pszczynie, gdzie nie można było składać projektów lokalnych, za to wprowadzono dwie odrębne kategorie zadań (inwestycyjne oraz społeczno-kulturalne).

Zdaniem fundacji żadne z miast nie ustrzegło się wpadek. W Jaworznie część przepisów zakwestionował wojewoda, w Pszczynie jeden z członków zespołu tworzącego zasady organizacji budżetu obywatelskiego o swojej nominacji dowiedział się od osób trzecich.

Niewielka była także pomoc jaką mogli otrzymać ze strony urzędników osoby chcące składać wniosek. Ten zarzut tyczy się większości monitorowanych miast. Z

decydowanie najlepiej wypada na tym tle Częstochowa, gdzie organizowano dyżury konsultacyjne w Biurze Inicjatyw Lokalnych i Konsultacji Społecznych i poszczególnych dzielnicach, także po godzinach pracy urzędu.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.