PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Budżety samorządów na 2019 r. na ostatniej prostej. Oto ich grzechy główne

  • Bogdan Bugdalski    28 stycznia 2019 - 13:48
Budżety samorządów na 2019 r. na ostatniej prostej. Oto ich grzechy główne
Zmiany władzy zwykle, choć nie zawsze (jak w przypadku Warszawy) prowadzą do zmian w planie inwestycji (fot.: archiwum)

Jeszcze tylko kilka dni dzieli niektóre jednostki samorządu terytorialnego od ostatecznego terminu uchwalenia budżetu na 2019 r. Co do zasady, miały to zrobić do końca 2018 r., ale w styczniu mają jeszcze czas na poprawienie błędów i skorygowanie swoich planów. Większość samorządów nie miała z tym problemów, ale niektóre tak. W projektach budżetowych wciąż powtarzają się błędy, które skutkują brakiem akceptacji regionalnych izb obrachunkowych. Jakie? Przedstawiciele RIO odpowiadają wprost - takie same od lat.




  • Na opóźnienia z uchwalaniem tegorocznych budżetów niewątpliwie wpłynęły jesienne wybory samorządowe. Nowe władze - czy to wykonawcze, czy stanowiące - zmieniają we wcześniejszych projektach priorytety.
  • Wciąż też samorządy zapominają o naczelnej zasadzie równowagi budżetowej.
  • Prawdziwą zmorą radnych są jednak Wieloletnie Prognozy Finansowe.

Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, jednostki samorządu terytorialnego (JST) powinny mieć uchwalone budżety przed rozpoczęciem nowego roku budżetowego, a więc do końca 2018 r. Kolejny graniczny termin to 31 stycznia 2019. Zegar tyka, a wiele gmin i powiatów, a na przykład w województwie łódzkim na 205 podmiotów samorządowych, jeszcze 50 nie uchwaliło budżetów (stan na 20 stycznia).

- Trudno mówić tu o jakiejś prawidłowości, bo w gronie samorządów, które jeszcze nie uchwaliły budżetów, są takie, które budżet uchwalają zawsze w nowym roku, i takie, które robią to po raz pierwszy – wyjaśnia dr Ryszard Krawczyk, prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.

Przyznaje, że na fakt późniejszego uchwalania budżetów niewątpliwy wpływ miały wybory samorządowe. I to zarówno tam, gdzie doszło do zmiany opcji politycznej mającej większość w radzie, jak i tam, gdzie zmienił się organ wykonawczy.

- W tych jednostkach obserwujemy pewną powściągliwość w szybkim uchwaleniu budżetu. Jest to niejako naturalne, że nowy włodarz chce mieć nieco czasu do zastanowienia się. Każdy bierze przecież udział w wyborach z własnym programem i chciałby go realizować natychmiast. Stąd też konieczność przypatrzenia się i dokładnej analizy tego, co zastawił poprzednik – tłumaczy Ryszard Krawczyk.

Zdaniem Ewy Czołpińskiej, naczelniczki Wydziału Informacji Analiz i Szkoleń RIO w Białymstoku, u progu nowych kadencji tych zmian jest po prostu więcej.

- Budżety różnią się od projektów budżetów. Zmienia się struktura planowanych wydatków, rosną planowane deficyty, rodzajowo zmieniają się inwestycje, bo np. poprzedni zarząd chciał budować basen, a obecny już nie. Widoczna jest inna wizja rozwoju gminy – stwierdza Ewa Czołpińska.   

Przedstawiciele RIO podkreślają jednocześnie, że liczba pojawiających się z tego tytułu nieprawidłowości w budżetach nie jest znacząca. Błędy, jeśli już są, to w większości przypadków są takie same, jak w poprzednich latach, choć nie zawsze dotyczą tych samych jednostek. Jakie to błędy?

Niewłaściwe lub niepełne źródła pokrycia deficytu

Zdaniem Ewy Czołpińskiej najczęstszym błędem są niewłaściwe źródła pokrycia deficytu.

Z art. 242 ustawy o finansach publicznych wynika, że w części bieżącej planowanego budżetu musi być zachowana równowaga między wydatkami a dochodami. Ewentualny deficyt w planowanych wydatkach bieżących może być pokryty z nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych albo wolnymi środkami (póki co, bo ostatnia nowelizacja ustawy eliminuje z zapisów art. 242 wolne środki począwszy od 2022 r.) jako pozostałością środków na rachunku wskutek rozliczenia kredytów i pożyczek. Ale samorządy nie zwracają na to uwagi i zdarza się, że planują źródła pokrycia deficytu ogółem z pominięciem wskazań ustawodawcy - tłumaczy przedstawicielka RIO.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.