PARTNER PORTALU
  • BGK

Częstochowa: Na dotychczasowym dojeździe do A1 ruch zmniejszył się o jedną czwartą

  • PAP    23 stycznia 2020 - 13:08

Po otwarciu autostradowej obwodnicy Częstochowy w ciągu autostrady A1 o jedną trzecią zmniejszył się ruch na drodze nr 908, będącej dotychczasowym dojazdem do czynnego wcześniej odcinka A1 wiodącego na południe, w kierunku Pyrzowic – wynika z pomiarów miasta.




Autostradową obwodnicę od węzła Częstochowa Południe do węzła Częstochowa Północ otwarto dla ruchu tranzytowego 23 grudnia ub. roku. Na niewykończonej jeszcze trasie obowiązuje ograniczenie prędkości; niedostępne są również dwa węzły: Częstochowa Jasna Góra i Częstochowa Blachownia.

Jak przekazał w czwartek rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie Maciej Hasik, po badaniach natężenia ruchu w ciągu ul. Gościnnej (jak na terenie miasta nazywa się droga nr 908) stwierdzono spadek liczby pojazdów przemierzających ten odcinek w obu kierunkach w ciągu doby - z ok. 17 tys. aut na dobę we wrześniu ub. roku do ok. 12 tys. na początku stycznia br.

"Specjaliści z MZDiT z zakresu inżynierii ruchu przewidują, że sytuacja będzie optymalna dopiero po otwarciu wszystkich węzłów i doprowadzeniu przez GDDKiA do pełnej funkcjonalności autostradowej obwodnicy. Wówczas łączne natężenie ruchu powinno spaść w miejscu dokonywania pomiarów jeszcze o kilka tysięcy pojazdów na dobę, czyli o kolejne 20-25 proc." - wskazał Hasik.

"Dopiero wówczas ruch będzie tam mniejszy o połowę w porównaniu do okresu, kiedy postawiono miasto przed faktem dokonanym wpuszczenia niechcianego potoku aut przez miejskie ulice, co negatywnie wpłynęło na komfort poruszania się i życia przy głównych arteriach Częstochowy. Ten czas na szczęście częstochowianie i częstochowianki mają za sobą" - skomentował rzecznik MZDiT.

W ub. roku udostępniono kierowcom liczący blisko 60 km fragment autostrady A1 - między Pyrzowicami (w pobliżu lotniska Katowice) do włączenia w drogę krajową nr 1 na północ od Częstochowy. Jako pierwszy, w sierpniu ub. roku, otwarto liczący 33 km fragment od Pyrzowic do węzła Częstochowa Południe (stara nazwa węzła: Zawodzie).

W tym czasie ruch na odcinku drogi nr 908 między centrum Częstochowy, a nowym fragmentem autostrady A1 wzrósł z 8 tys. do 18 tys. pojazdów na dobę. Kierowcy samochodów o masie poniżej 12 ton zaczęli docierać bowiem tą drogą z przebiegającej przez miasto krajowej "jedynki" do węzła Częstochowa Południe (dla cięższych pojazdów wprowadzono na tym odcinku DW908 zakaz).

Ograniczenie tonażowe na DW908 wprowadzono, aby ograniczyć negatywne skutki zwiększenia natężenia ruchu samochodowego w mieście. Celem było też zabezpieczenie gruntownie przebudowanej przed dwoma laty trasy. Parametry odnowionej w granicach Częstochowy drogi wojewódzkiej nie pozwalają bowiem na ruch ciężkich pojazdów.

Przed Bożym Narodzeniem GDDKiA otworzyła też dla tranzytu główną trasę autostrady A1 wokół Częstochowy - o długości ok. 24 km, wraz z dwoma węzłami: Częstochowa Północ i Częstochowa Południe. Kierowcy zarówno pojazdów osobowych, jak i ciężarowych mogą tamtędy omijać Częstochowę głównymi jezdniami A1, bezkolizyjnie połączonymi z rozbudowywaną krajową "jedynką".

Na razie nie jest możliwe korzystanie z węzłów: Częstochowa Jasna Góra i Częstochowa Blachownia, które powinny zostać uruchomione w najbliższych miesiącach. Do końca br. mają też zostać ukończone wszystkie roboty na obwodnicy Częstochowy, związane m.in. z ustawieniem ekranów akustycznych, urządzeniem miejsc obsługi podróżnych i obwodu utrzymania, a także porządkowaniem terenu.

Drożność autostradowej obwodnicy Częstochowy stała się kluczowa dla skierowania tam ruchu z częstochowskiego odcinka DK1, którą obecnie odbywa się główny ruch tranzytowy w osi północ-południe. Wkrótce rozpocznie się bowiem remont przebiegającej przez miasto "jedynki". Samorząd Częstochowy zapowiedział, że zasadnicze prace rozpoczną się tam w 2020 r.

Na północ od Częstochowy trwa budowa pięciu kolejnych odcinków A1: jednego w woj. śląskim oraz czterech w woj. łódzkim. Wszystkie będą miały standard po trzy pasy w każdym kierunku; zostaną wybudowane po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1.

Oddanie do ruchu czterech odcinków między Częstochową a Tuszynem planowane jest obecnie przed końcem 2021 r. Piąty fragment, od węzła Piotrków Trybunalski Południe do węzła Kamieńsk, ma zostać udostępniony kierowcom na przełomie 2022 i 2023 r.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.