PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Czy specjalne strefy ekonomiczne są motorem gospodarki?

  • GK    2 lipca 2011 - 09:55
Czy specjalne strefy ekonomiczne są motorem gospodarki?

Specjalne strefy ekonomiczne spełniły wiązane z nimi oczekiwania. W latach 2006-2008 w 14 funkcjonujących strefach powstało prawie 75 tys. miejsc pracy.




Przedsiębiorcy zainwestowali w uruchamiane przedsięwzięcia 30,7 mld zł, a miejscowe gminy mniej wydawały na pomoc społeczną, jednocześnie osiągnęły wpływy ze sprzedaży gruntów oraz podatku od nieruchomości – podaje Najwyższa Izba Kontroli w sprawozdaniu za rok 2010.

NIK zwraca jednocześnie uwagę na to, że nie są znane koszty, jakie poniósł budżet państwa oraz samorządy w postaci dotacji celowych udzielonych przedsiębiorcom, ulg i zwolnień podatkowych, sprzedaży nieruchomości poniżej ich wartości, a także kosztów budowy infrastruktury.

Z dokonanych ustaleń wynika, że funkcjonowanie istniejących już ponad 10 lat stref nie było dotąd przedmiotem pogłębionych ocen i analiz. Brak danych na temat wielkości pochodzącej z różnych źródeł pomocy publicznej oraz bilansu korzyści i kosztów nie pozwalał na ocenę efektów gospodarczych ani zasadności utrzymywania tej formy pobudzania gospodarki w obecnym kształcie.

O potrzebie dokładniejszego przyjrzenia się funkcjonowaniu stref świadczyły również działania sprzeczne z ideą ich tworzenia. W okresie objętym kontrolą Rada Ministrów na wniosek ministra gospodarki nowelizowała granice stref 55 razy. W tym czasie powierzchnia stref powiększyła się z 7,5 tys. ha do 11,8 tys. ha, nie zawsze jednak o tereny znajdujące się w regionie, dla którego strefa została ustanowiona.

W kilku przypadkach podstrefy, zamiast na terenach o wysokim bezrobociu, utworzone zostały na obszarach najbardziej gospodarczo rozwiniętych, czyli podstrefy strefy łódzkiej w Warszawie, kostrzyńsko-słubickiej w Poznaniu, pomorskiej w Gdańsku, tarnobrzeskiej i wałbrzyskiej we Wrocławiu oraz w podwrocławskich Kobierzycach.

Zmiany dokonywane były najczęściej nie z inicjatywy spółek zarządzających strefami w imieniu Skarbu Państwa lub samorządu województwa, ale zainteresowanych inwestorów, którzy sami szacowali ich efekty i skutki dla budżetu, zaś Ministerstwo Gospodarki nie mogło ocenić, czy przedstawione dane są rzetelne, ponieważ nie prowadziło własnych analiz.

Przedsiębiorcy niejednokrotnie uprzedzali, że w przypadku odmowy uruchomią działalność poza granicami Polski. Naciski takie na ogół okazywały się skuteczne.

Godzenie się na opisane praktyki powodowało, że wspieranie środkami publicznymi poszczególnych projektów inwestycyjnych było korzystne dla inwestorów, ale niekoniecznie dla gospodarki. Stwarzało ponadto warunki do nieuczciwej konkurencji, stawiając w uprzywilejowanej sytuacji przedsiębiorców korzystających z pomocy publicznej w stosunku do podmiotów działających na ogólnych zasadach.

Jednocześnie brak ustalonych zasad i procedur kwalifikowania obszarów do włączenia w granice strefy sprzyjał powstawaniu sytuacji korupcjogennych.

NIK zaznacza, że dążenie do powiększania stref nie wynikało z braku terenów do prowadzenia działalności, bowiem trzecia część gruntów znajdujących się w obrębie stref pozostawała niezagospodarowana.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • inwest, 2011-07-15 18:17:32

    SSE to nieuczciwa konkurencja w stosunku do państw bez SSE , bo do SSE idą tylko mocne firmy , które liczą na szybki zysk . Każda inwestycja wzbogaca budżet państwa conajmniej o 50% kosztów inwestycji w postaci podatków (ponad 15 mld zł) . Pomoc publiczna , to głównie możliwość odpisu kosztów połowy... inwestycji od podatku od zysków (czekaj tatko latka) , a podatek od wynagrodzeń ciągle wpływa do budżetu . Dlatego można pozwolić sobie na większą "pomoc" , jeżeli są chętni . Czy w NIK-u ktoś myśli ?  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.