PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Do Łodzi docierają elementy drugiej maszyny do drążenia tunelu średnicowego

  • PAP    19 marca 2020 - 15:20

Do Łodzi docierają elementy półtoratonowej maszyny TBM – największego w kraju mechanicznego kreta, który ma wydrążyć tunel kolejowy pod miastem. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł połączy stacje Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska oraz zapewni nowe możliwości połączeń kolejowych w kraju.




"W Łodzi są pierwsze elementy ok. 1560-tonowej maszyny TBM - mechanicznego kreta o 13,04 m średnicy i 115 m długości. Duża TBM przeznaczona na tunel w Łodzi jest największą, jaka pracowała do tej pory w Polsce. Większą od tarczy drążącej tunel drogowy pod Martwą Wisłą w Gdańsku, która miała średnicę 12,6 m" - poinformował w czwartek rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Mirosław Siemieniec.

Elementy urządzenia zwożone są do Łodzi od producenta z Niemiec, który wykonał specjalistyczną maszynę na zlecenie inwestora i wykonawcy tunelu średnicowego. Część elementów transportowana jest tirami. Z kolei ponadnormatywne części będą wymagały specjalistycznych przewozów. Do Polski dotrą statkiem - najpierw rzeką Ren, potem Morzem Bałtyckim i nocą ciężarówkami do Łodzi. Operacja, którą prowadzi wykwalifikowana firma będzie wymagała sprawdzenia i przygotowania dróg. Jej zakończenie zależy od warunków i możliwości przewozów międzynarodowych.

Większa z dwóch maszyn TBM (z ang. Tunel Boring Machine), które będą pracowały przy budowie, wydrąży dwutorowy tunel od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez miejsce dla podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna. Będzie miał on długość 3 km i średnicę 12,7 metrów. Prace mają rozpocząć się w połowie roku.

Wcześniej do Łodzi dotarły wszystkie elementy pierwszej tarczy, która wydrąży cztery jednotorowe tunele o średnicy 8,5 metra i łącznej długości ok. 4,5 km od komory rozjazdowej przy al. Włókniarzy do linii kolejowej nr 15 w kierunku Łodzi Żabieńca i Łodzi Kaliskiej. Mniejszy mechaniczny kret waży około 650 ton, ma średnicę 8,76 metra i 95 m długości. Jego części były transportowane wyłącznie drogą lądową, przy pomocy ciężarówek.

Budowa tunelu średnicowego o łącznej długości 7,5 km to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Zdaniem spółki PKP PLK, inwestycja przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne. Pod ziemią składy będą mogły poruszać się z maksymalną prędkością do 100 km na godzinę.

W tunelu powstaną dwa przystanki (Łódź Polesie i Łódź Śródmieście), które zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły.

Projekt "Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna-Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec" jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego wartość wynosi ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł. PLK podpisały w grudniu 2017 r. umowę z konsorcjum: Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego na projekt i budowę tunelu średnicowego w Łodzi. Zakończenie inwestycji planowane jest pod koniec 2022 r.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.