PARTNER PORTALU
  • BGK

Drążenie tunelu kolejowego pod Łodzią rozpocznie się w czerwcu lub lipcu

  • PAP    6 lutego 2020 - 15:19

W czerwcu lub lipcu ma rozpocząć się drążenie tunelu kolejowego pod Łodzią – zapewnił w czwartek wicepremier Piotr Gliński. Do Łodzi dotarły już wszystkie elementy pierwszej z maszyn TBM, która wydrąży część podziemnych tras, co zapewni nowe możliwości połączeń kolejowych w kraju.




Wicepremier, minister kultury Piotr Gliński odwiedził w czwartek w Łodzi plac budowy, na który dotarły zamówione u niemieckiego producenta elementy jednej z dwóch maszyn TBM (z ang. Tunel Boring Machine) - mechanicznego kreta o 8,76 m średnicy i 95 m długości. 650-tonowa specjalistyczna maszyna będzie drążyła cześć tunelu kolejowego pod centrum miasta, który połączy stacje Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska oraz Łódź Żabieniec.

"Możemy po raz któryś ogłosić, że inwestycja jest realizowana. Nie ma żadnych problemów poza zmianą lidera konsorcjum budującego tunel, ale dzięki temu w tym kontrakcie pracują nadal te same firmy. Kontrakt jest realizowany, czego najlepszym dowodem są te elementy mniejszej tarczy, która została już przewieziona do Łodzi" - powiedział Gliński. Wicepremier dodał, że wkrótce ma rozpocząć się transport z Niemiec drugiej maszyny o średnicy 13,04 m. Będzie to największa maszyna, jaka do tej pory pracowała w Polsce przy tego typu budowach.

"Rozpoczęcie prac obu tarcz to mniej więcej czerwiec, lipiec, a więc inwestycja powinna być skończona w terminie. Poślizg będzie niewielki, zakończenie inwestycji przewidujemy w 2022 roku, co jak na tego typu przedsięwzięcie jest informacją optymistyczną" - przyznał Gliński.

Wiceszef rządu wskazał, że powstanie tunelu pod Łodzią zwiększy możliwości komunikacji kolejowej w całym kraju oraz aglomeracji łódzkiej. "Będzie można połączyć funkcjonowanie pociągów regionalnych i dalekobieżnych z częstotliwością co dziesięć minut. Cieszę się, że dzięki tej inwestycji piękny, ale mało użytkowany dworzec Łódź Fabryczna będzie wreszcie użytkowany" - mówił.

Gliński zapowiedział również, że oprócz zapisanych w kontrakcie budowy dwóch przystanków na podziemnej trasie, zostanie również przygotowane miejsce, które w przyszłości zostanie przekształcone w trzecią stację. Jak wyjaśnił członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch, w tym zakresie zostaną zrealizowane m.in. roboty konstrukcyjne oraz dokumentacja techniczna, o co zostanie poszerzone zamówienie dla wykonawcy.

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda dodał, że nowa podziemna trasa kolejowa rozwiąże również wiele problemów komunikacyjnych Łodzi, która - jak zaznaczył - jest najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce. "Myślimy o tym, żeby ten tunel średnicowy dawał szansę jakiejś grupie osób docierać do pracy, szkoły, na uczelnię. To będzie ogromne wsparcie z punktu widzenia lokalnego transportu" - podkreślił.

Bresch poinformował, że druga - większa - maszyna TBM przechodzi obecnie odbiory w fabryce w niemieckim Schwanau i w marcu będzie sukcesywnie transportowana do Łodzi.

Mniejsza z tarcz wydrąży cztery jednotorowe odcinki o łącznej długości 4,5 km. Jak informuje PKP PLK, podziemne prace rozpoczną się z komory przy ul. Długosza do komory rozgałęźnej w okolicy Al. Włókniarzy i ul. Kasprzaka i dalej w kierunku ul. Stolarskiej.

Podczas pracy TBM będzie poruszać się z prędkością około 10-15 metrów dziennie. Maszyna, drążąc tunel, będzie usuwała ziemię i montowała żelbetowe elementy konstrukcji-obudowy.

Między ul. Stolarską i Odolanowską jest miejsce na komorę dla dużej tarczy TBM, która będzie drążyła większy, dwutorowy tunel w stronę stacji Łódź Fabryczna (3 km). Prace przy zabezpieczeniu wykopu dla komory rozpoczęły się pod koniec ub. roku.





REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.