PARTNER PORTALU
  • BGK

Dwa miejsca parkingowe na mieszkanie, inaczej budowa nie ruszy. Gminy blokują „lex deweloper”

  • RAF    28 listopada 2018 - 06:00
Dwa miejsca parkingowe na mieszkanie, inaczej budowa nie ruszy. Gminy blokują „lex deweloper”
Gminy podejmują walkę z "lex deweloper", wprowadzając niemożliwe do spełnienia standardy urbanistyczne (fot.pixabay)

– Na ten moment widać wyraźnie, że gminy idą w kierunku zaostrzania, a nie liberalizowania zasad dotyczących inwestorów. Uchwałę dotyczącą lokalnych standardów urbanistycznych traktują jako narzędzie uniemożliwiające zrealizowanie na danym obszarze inwestycji mieszkaniowej w trybie specjalnym - mówi mec. Joanna Sebzda-Załuska, ekspert w zakresie prawa budowlanego.




  • Przyjęta 22 sierpnia specustawa mieszkaniowa ("lex deweloper") ma a celu ułatwić deweloperom przygotowanie i realizację inwestycji mieszkaniowych – również na terenach, które są chronione przed zabudową planami zagospodarowania przestrzennego.
  • Do tych terenów należą między innymi obszary pofabryczne czy grunty rolne.
  • Gminy podejmują walkę z "lex deweloper", wprowadzając niemożliwe do spełnienia standardy urbanistyczne, w tym dotyczące wskaźnika miejsc postojowych.

Uchwały dotyczące lokalnych standardów urbanistycznych ma ograniczyć negatywne skutki działania ustawy "lex deweloper". W standardach tych znajdują się zapisy dotyczące wymogów dla przyszłych inwestycji, a przyjęły je już m. in. Poznań, Warszawa, Łódź i Słupsk.

Czytaj też: Poznań przyjął Lokalne Standardy Urbanistyczne. Tak chce się bronić przez lex deweloper

Gminy walczą ze specustawą

– Ustawodawca dał gminom możliwość podjęcia uchwały o ustaleniu własnych standardów urbanistycznych. Warunkiem jest to, że nie mogą różnić się od standardów ustawowych o więcej niż 50 procent, za to jeśli uchwała zostanie podjęta, to ma ona pierwszeństwo. Gminne standardy urbanistyczne są ważniejsze od tych ustawowych – tłumaczy mecenas Joanna Sebzda-Załuska z kancelarii GWW, ekspert w zakresie prawa budowlanego.

Specustawa została przygotowana z myślą o zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych w Polsce. Jednocześnie osiedla, które zostaną wybudowane w trybie specustawy, muszą spełniać określone w ustawie wymogi dotyczące między innymi odległości od najbliższej szkoły publicznej, od przedszkola, przystanku komunikacji zbiorowej czy terenów zielonych. W związku z tym inwestycje mieszkaniowe nie powstaną na każdym terenie, jeśli mają być realizowane w trybie specustawy zamiast w trybie prawa budowlanego. Z kolei uchwała o standardach urbanistycznych może ustawowe wymogi złagodzić lub dodatkowo zaostrzyć.

– W Internecie pojawiają się takie nagłówki: "Gdańsk walczy z lex deweloper, podejmuje uchwałę". Z tego wynika, że niektóre miasta potraktowały tę uchwałę jako narzędzie do utrudniania lub uniemożliwiania realizacji inwestycji w trybie specustawy mieszkaniowej – mówi mec. Sebzda-Załuska.

Dwa razy więcej miejsc parkingowych niż mieszkań

Ekspertka podaje przykład Poznania i Łodzi, gdzie według ustawy, nowe mieszkania miały powstać w odległości maksymalnie 500 metrów od przystanku komunikacji miejskiej. Tymczasem przyjęto uchwałę, która zaostrza ten standard i przewiduje odległość od przystanku nie większą niż 250 metrów. Podobne zaostrzanie wymogów stosuje się też w przypadku miejsc parkingowych.

– W uchwale można wprowadzić wskaźnik miejsc parkingowych. Miejscowe plany również ten wskaźnik regulują i wygląda to na przykład tak, że na jeden lokal mieszkalny powinien być wskaźnik miejsca parkingowego 1 albo 1,2 czy 1,3. Czyli jeśli mamy 10 mieszkań, to musi powstać 10, 12, 13 miejsc parkingowych. To normalny i możliwy do zrealizowania przez inwestora warunek. Teraz jednak pojawiają się uchwały, które ustalają ten wskaźnik na poziomie 2. Czyli na jedno mieszkanie, dwa miejsca parkingowe. 10 mieszkań to 20 miejsc postojowych. Inwestor musi mieć nawet dwa razy więcej miejsca na tereny parkingowe niż w przypadku, gdyby starał się o pozwolenie na rozpoczęcie inwestycji w zwykłym trybie – mówi mec. Sebzda-Załuska.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (9)

  • Widzialemtakiprojekt, 2018-12-08 16:55:58

    Bo deweloper wciska się z plombą w placyk. Budynek po granicach działki. Gdy zaczyna brakować miejsc parkingowych pretensje są do Miasta, które wydały zgodę na budowę. Deweloper swoje zrobił, wziął ile mógł, mieszkaniec zapłacił mniej, a problem wyjdzie później.
  • Miriam, 2018-11-29 08:03:22

    Dlaczego ludzie tak łatwo zgadzają się na warunki dyktowane przez deweloperów? A ten żąda 30 tys. za miejsce parkingowe, a ludzie szczęśliwi, ze złapali Pana Boga za nogi płacą dodatkowe pieniądze. Deweloper zaciera ręce, nie robi parkingów przed blokiem, zabudowuje każdy metr kwadratowy blokiem, za...rabia miliony - tak, miliony, a później jeszcze zagrania hajs za miejsce w garażu. Ludzie, gdzie Wasze głowy? Czy Wy nie widzicie jak deweloperzy śmieją się Wam w twarz? Pracowałam dla jednego z nich. Otwarcie mówi, ze jestescie głupi i naiwni. Zacznijcie dbać o swoje prawa !!!!!  rozwiń
  • Bob budowniczy, 2018-11-28 20:04:27

    Standardem jest, że rodziny posiadają po 2 samochody, szczególnie w miejscach oddalonych od centrów miast. Są to obrzeża aglomeracyjne. Wyobraźmy sobie sytuację gdzie na działce 800 m2 deweloper stawia szereg z 4 mieszkaniami. A tych szeregów jest 42. Wpisują w warunkach zabudowy lub mpzp tylko jed...no miejsce parkingowe lub przyjmując współczynnik 1,3 doprowadzamy do sytuacji patowej w momencie "zjazdów rodzinnych, imienin czy okres Świąteczny". Zapis ten powoduje "zapchanie" osiedla, kłótnie, nieporozumienia. Tym samym w krótkim czasie zamieszkiwanie na danym osiedlu staje się udręką. Wartość nieruchomości traci na swojej wartości. Zapis o 2 miejscach parkingowych jest jak najbardziej uzasadniony. Przytaczany argument o torpedowaniu ustawy "lex deweloper" takim zapisem jest nadużyciem.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.