PARTNER PORTALU
  • BGK

EEC 2016: Rewolucja w podatku PIT? Skarbnicy metropolii chcą go podzielić

  • Michał Wroński    18 maja 2016 - 18:07
EEC 2016: Rewolucja w podatku PIT? Skarbnicy metropolii chcą go podzielić
Skarbnicy metropolii chcą, aby przekazywane samorządom wpływy z PIT były dzielone. Część zostawałaby w miejscu zamieszkania podatnika, część w miejscu, gdzie on pracuje (fot. ptwp.pl)

• Propozycja Unii Metropolii Polskich to odpowiedź na suburbanizację i wyprowadzanie się mieszkańców z dużych miast.
• Metropolie tracą mieszkańców, ale nie zmniejszają się ponoszone na nich wydatki.
• Skarbnicy metropolii chcą, aby przekazywane samorządom wpływy z PIT były dzielone. Część zostawałaby w miejscu zamieszkania podatnika, część w miejscu, gdzie on pracuje.




Unia Metropolii Polskich zaproponowała podział przekazywanych na poziom samorządu wpływów z podatku PIT. Jego część miałaby, po staremu trafiać do gminy, w której podatnik mieszka, część jednak miałaby przejmować gmina, w której on pracuje.

Tak – zdaniem skarbników Unii Metropolii Polskich – byłoby sprawiedliwiej. Jak tłumaczyli podczas obrad Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach byłaby to odpowiedź na proces postępującej suburbanizacji i wyprowadzania się mieszkańców dużych miast do sąsiadujących z nimi mniejszych miejscowości. Skutkiem tego w metropoliach rosną wydatki (bo nadal realizują swoje metropolitalne zadania), ale maleją wpływy z PIT. Te ostatnie bowiem przejmują – razem z mieszkańcami - ościenne gminy.

- Gminy ościenne bogacą się szybciej niż Poznań. Jeżeli utrzymają się te tendencje to w roku 2020 PIT płacony przez mieszkańców Poznania będzie taki sam jak ten płacony przez mieszkańców powiatu poznańskiego – powiedziała Barbara Sajnaj, skarbniczka Poznania.

Jak stwierdził Piotr Tomaszewski, skarbnik Bydgoszczy, problemem nie jest samo wyprowadzenie się ludzi z dużego miasta, ale to, że to duże miasto nadal pozostaje dla nich „ośrodkiem aktywności”. Tam przywożą dzieci do szkoły i tam pracują.

Jak powiedział Tomaszewski od 17 do 27 procent mieszkańców gmin sąsiadujących z Bydgoszczą przyjeżdża do niej do pracy, ale udział z PIT-u od pobieranych przez nich wynagrodzeń (ok. 40 mln zł) odprowadzony jest do miejscowości, w których mieszkają. Tymczasem do sfinansowania nauki dzieci z sąsiednich miejscowości, które przyjeżdżają do bydgoskich szkół, mieszkańcy Bydgoszczy dokładają ok. 18 mln zł.

Dlatego też – jak powiedział Tomaszewski – samorządy powinny dysponować bazą danych o tym, kto i gdzie płaci PIT i dlatego warto zastanowić się nad podziałem wpływu z PIT między miejsce pracy i miejsce zamieszkania podatnika.

Artykuł powstał na podstawie dyskusji  w trakcie panelu "Wielkie problemy wielkich miast", który odbył się podczas VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • observ, 2016-05-30 14:41:24

    Do audyt samorządów: ale ten "użytkownik miasta" robi zakupy przeważnie w sieciówkach albo u siebie; przywozi dziecko do szkoły - a do tego w największym stopniu dokłada miasto (subwencja oświatowa nie starcza); korzysta z komunikacji miejskiej - do tego też dokłada miasto (w Polsce ...nie ma miasta, w którym cena biletu równoważy koszt utrzymania komunikacji) A ostatni postulat dot. wzrostu dochodów - to raczej do rządu a nie samorządu ...  rozwiń
  • jancz, 2016-05-19 20:57:54

    Do audyt samorządów: warto czytać te Pana komentarze - wzbogacają wiedzę o fakty i liczby.
  • audyt samorządów, 2016-05-18 21:54:36

    To jest jednostronne patrzenie. Tzw. samorządy dużych miast zapomniały jakie zadania powinny realizować - patrz ustawa o samorządzie gminnym. Jakież to koszty ponoszą metropolie na przyjezdnego pracownika- czy zapewniają tanie mieszkanie komunalne? czy wypłacają zasiłki dla jego rodziny w przypadku... niskich zarobków? czy zajmują się jego niepełnosprawnymi członkami rodziny? czy dostarczają temu pracownikowi tanich mediów (wody, energii i odprowadzenie ścieków)? NIE To przyjezdny generuje metropoliom dodatkowe dochody poprzez CIT i podatek od nieruchomości pracodawcy, płatny postój, wypełnioną komunikacja publiczna (bardzo drogie bilety w porównaniu do zarobków), przywozi dzieci do szkoły i z tytułu tego metropolia otrzymuje subwencję oświatową, robi zakupy, korzysta usług, itp.Czyli pracownicy najemni z okolicznych gmin napędzają koniunkturę gospodarczą metropolii. Zatem metropolie uzyskują duże korzyści z przyjezdnych pracowników prawie bezkosztowo. Wyludnienie? Przyczyny są bardzo proste: 1. Niskopłacowość, zdeformowany rynek pracy i bardzo wysokie koszty życia zmusiły 3 miliony Polaków do emigracji zarobkowej i życiowej. 2. Niski standard życia i jakości usług publicznych w dużych miastach dla ludzi aktywnych i dobrze zarabiających. Spadek dochodów z PIT? Tutaj skarbnicy i "eksperci" podważają swoją wiarygodność. Od 2010 roku utrzymuje się w metropoliach bardzo wysokie tempo wzrostu dochodów z PIT. Podaje przykładowe dane: Warszawa rok 2010- 3,37 mld zł a w 2015 roku - 4,28 mld zł; Wrocław rok 2010- 719 mln zł a w 2015 - 958 mln zł; Poznań rok 201- 648 mln zł a w 2015 - 848 mln zł; itp. Nie tędy droga dla wzrostu dochodów z PIT. Należy tworzyć taką politykę, która spowoduje wzrost dochodów obywateli przynajmniej na poziomie 75% średniej UE a koszty usług publicznych również będą na poziomie 75% średniej UE. Wtedy radykalnie wzrosną dochody z PIT do miejskich kas i wrócą Polacy z zagranicy do metropolii.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.