PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Ekspert: po koronawirusie firmy muszą zdywersyfikować łańcuchy dostaw

  • PAP    26 marca 2020 - 13:42

Obecny kryzys pandemiczny pokazał, jak bardzo globalne firmy uzależnione są od dostaw z Azji, dlatego gdy minie, będą musiały zwrócić większą uwagę na dywersyfikację łańcuchów dostaw - zwraca uwagę Kamil Kucharczyk z Deloitte.




Jak zwraca uwagę Kucharczyk, globalizacja doprowadziła do współzależności krajów i gospodarek, a wielkie korporacje np. europejskie polegają na centrach produkcyjnych znajdujących się w odległych krajach, w tym m.in. azjatyckich.

"Do tej pory pozwalało to minimalizować koszty, tym samym zwiększać zyski. Obecny kryzys pandemiczny pokazał, jak bardzo globalne firmy są w swoim łańcuchu dostaw uzależnione od Chin. Odczuli to niemal wszyscy przedsiębiorcy, niezależnie od branży, w której funkcjonują, w tym także technologiczni giganci. W efekcie, odczuli to również klienci końcowi" - wskazuje ekspert Deloitte.

Jego zdaniem w efekcie pandemii, firmy będą musiały zwracać większą uwagę na dywersyfikację łańcucha dostaw, zwłaszcza że kwestia ta będzie zyskiwała na znaczeniu również w ocenie inwestorów, którzy w obawie przed paraliżem produkcji i sprzedaży, będą baczniej przyglądać się temu, jak łańcuch dostaw wygląda, gdzie dana firma produkuje i jakich ma poddostawców. "Klasyczne stwierdzenie +Business as a going concern+, czyli prowadzenie działalności na dotychczasowych zasadach, na naszych oczach przestaje mieć rację bytu" - podkreślił ekspert.

Wskazał on również, że w perspektywie średnioterminowej firmy będą musiały zmierzyć się z licznymi wyzwaniami w zarządzaniu operacyjnym. "Pamiętajmy jednak, że nie wszyscy w sektorze dóbr konsumenckich są dziś dokładnie w tej samej sytuacji" - ocenił, dodając, że dla niektórych firm obecny kryzys zrodził dużą szansę, by ten rok zakończyć lepszym niż przewidywany wynikiem finansowym. Chodzi m.in. o wytwórców produktów z długą datą przydatności do spożycia: kasz, ryżu, makaronu, mąk czy konserw, firm z sektora e-grocery, a także firm cateringowych specjalizujących się w tzw. dietach pudełkowych.

Według Kucharczyka w odmiennej sytuacji są producenci tzw. produktów trwałych oraz dóbr luksusowych. "Konsumenci w kryzysowych momentach wstrzymują się z kupowaniem rzeczy, które nie są im niezbędne do życia" - wskazał. W jego ocenie, to m.in. obuwie, odzież, meble, samochody czy nieruchomości. "W jeszcze większych kłopotach znajduje się cała branża usługowa dóbr konsumenckich: restauratorzy, hotelarstwo, transport, turystyka, salony fryzjerskie i kosmetyczne, siłownie, kina - większość z nich niemal z dnia na dzień musiały zamknąć swoje placówki i na razie nie wiadomo, kiedy będą mogły wrócić do normalnego funkcjonowania" - wskazał ekspert.

Jego zdaniem nie wiadomo, czy po ustaniu pandemii, trwale nie zmienią się przyzwyczajenia i preferencje konsumentów, co postawi pod znakiem zapytania przyszłość wielu firm z segmentu usług konsumenckich.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.