PARTNER PORTALU
  • BGK

Emisja obligacji po nowemu. Ponad 300 gmin zapłaci więcej

  • KDS    18 kwietnia 2019 - 13:22
Emisja obligacji po nowemu. Ponad 300 gmin zapłaci więcej
Zmiany niekorzystnie odbiją się na finansach ponad 300 gmin (zdjęcie ilustracyjne, fot. pixabay)

Nawet 300 gmin od 1 lipca 2019 może mieć problem z przeprowadzeniem emisji obligacji. Wszystko przez zmiany w prawie, jakie przygotowało Ministerstwo Finansów. Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic, prezes Związku Miast Polskich w sprawie projektu ustawy o ofercie publicznej skierował już pismo do resortu.




  • Zgodnie projektem resortu finansów (pozyskiwanie środków z emisji danej serii obligacji) na dotychczasowych zasadach może nastąpić nie później niż 28 czerwca 2019 roku. 
  • Emisja obligacji po tej dacie będzie musiała uwzględnić trzy wprowadzane przez ministerstwo zmiany. 
  • Zdaniem ZMP zmiany te wpłyną na wzrost kosztów emisji obligacji, które zostały zaplanowane w już przyjętym budżecie. Dlatego wnioskuje o utrzymanie do końca 2019 r. możliwości przeprowadzenia emisji na dotychczasowych zasadach.

Zmiany, o których mowa, dotyczą następujących elementów - zawarcia umowy z agentem emisji i poniesienie kosztów z tym związanych, obligatoryjną rejestrację obligacji w KDPW i poniesienie kosztów z tym związanych oraz zmianę podstawy prawnej emisji z art. 33 ust 2 ustawy o obligacjach na art. 33 ust. 1 ustawy o obligacjach co wymaga zamiany uchwały emisyjnej podjętej przed lipcem 2019 r.

- Zmiana ustawy o ofercie publicznej ma wejść w życie od 21 lipca 2019 r., zatem w 2019 r. będą obowiązywały 3 stany prawne w zakresie sposobu przeprowadzenia emisji obligacji. Powyższe oznacza, że od 1 lipca 2019 r., a więc w trakcie roku budżetowego, przeprowadzenie emisji obligacji przez JST stanie się znacznie bardziej skomplikowane i droższe. W budżetach na 2019 r. emisję obligacji jako źródło finansowania ujęło co najmniej 327 gmin, powiatów i województw, a łączna planowana wartość emisji przekracza 3,2 mld zł. Wprowadzenie w lipcu 2019 roku opisanych zmian sprawi, że duża liczba JST zostanie zmuszona do poniesienia dodatkowych kosztów, co odbędzie się ze szkodą dla zasady racjonalnego wydawania środków publicznych - w piśmie skierowanym do Teresy Czerwińskiej, minister finansów zaznacza Zygmunt Frankiewicz.

Czytaj więcej: Obligacje przychodowe? Polskie samorządy muszą dojrzeć do takich rozwiązań

Związek podaje, że w 2018 roku JST wyemitowały ponad 3 000 serii obligacji. Po zmianach sam koszt rejestracji tych papierów w KDPW wyniósłby 6 mln zł, a koszt obsługi wypłaty świadczeń przez KDPW ok. 7,5 mln zł. Przypomina też, że w obecnym modelu prowadzenia ewidencji obligacji i obsługi świadczeń przez banki, samorządy nie ponoszą kosztów z tym związanych.

W związku z tym ZMP wnioskuje o utrzymanie do końca 2019 możliwości przeprowadzenia emisji na dotychczasowych zasadach, czyli o zachowanie możliwości prowadzenia ewidencji obligacji przez banki (wymaga opóźnienia wejścia w życie zmiany art. 8 ustawy o obligacjach w odniesieniu do JST) oraz o nie wprowadzanie konieczności zawierania umowy z agentem emisji (wymaga opóźnienia wejścia w życie nowego art. 7a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi w odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego).

- Zmiana taka umożliwi realizację zaplanowanych w budżetach na 2019 r. emisji w sposób racjonalny z punktu finansów publicznych - możemy przeczytać w piśmie skierowanym do MF. 

Związek wskazuje też, że dla gmin korzystających z obligacji optymalne byłoby utrzymanie dotychczasowego modelu ich emisji także dla emisji przeprowadzanych w 2020 i później. Wprowadzenie tego rozwiązania wymagałoby trwałej zmiany art. 8 ustawy o obligacjach, umożliwiającej prowadzenie ewidencji obligacji wyemitowanych przez JST przez banki i domy maklerskie, z jednoczesnym rozszerzeniem obowiązku raportowania przez powyższe podmioty do KDPW o takich emisjach po 1 lipca 2019 r., zmiany art. 7a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi wyłączającej obowiązek powołania agenta emisji dla obligacji emitowanych przez JST.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!


4Buildings - nowe wydarzenie branży budowlanej w Polsce i cztery niezależne konferencje o najważniejszych trendach w budownictwie XXI wieku - już 15-17 listopada w Katowicach. Zarejestruj się teraz!



REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.