PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Fotoradary: Posłowie chcą pozbawić gminy potężnych pieniędzy

  • Bartosz Dyląg    16 lipca 2015 - 00:01
Fotoradary: Posłowie chcą pozbawić gminy potężnych pieniędzy

Zakaz stosowania fotoradarów przenośnych przez straże miejskie i gminne zakłada projekt ustawy przegłosowany we wtorek przez sejmową podkomisję. W części gmin 97 proc. mandatów wystawianych przez straż miejską to mandaty za przewinienia komunikacyjne.




Pierwotnie członkowie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy o straży gminnej, ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia mieli zdecydować o ograniczeniu możliwości stosowania przez straże miejskie jedynie fotoradarów przenośnych. Ostatecznie jednak podjęli decyzję, by odebrać straży miejskiej możliwość korzystania z wszystkich fotoradarów, także stacjonarnych.

– Jeżeli okaże się, że nasza ocena skutków finansowych wprowadzenia nowych przepisów każe nam wnieść poprawkę utrzymującą możliwość korzystania z fotoradarów stacjonarnych, taką poprawkę klub parlamentarny PiS wniesie – zaznacza Andrzej Adamczyk, poseł PiS.

160 mln zł dla gmin z fotoradarów

Jak podkreśla sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Paweł Olszewski, proponowane przez posłów rozwiązania, ograniczające strażom gminnym możliwość korzystania z fotoradarów, w 100 proc. wpisują się w plany rządu w tym zakresie.

Wtóruje mu Maciej Banaszak, poseł SLD: – Naszym zadaniem jest wyeliminowanie straży miejskiej z jakiejkolwiek kontroli fotoradarowej – podkreśla.

W opinii Macieja Banaszaka statystyki mocno obnażają prawdę o strażach miejskich i gminnych i ich działaniu. W 2013 roku tylko w 10 gminach uzyskały one wpływ z fotoradarów w wysokości 50 mln zł, w sumie we wszystkich – 160 mln zł. Straż miejska została powołana do ochrony porządku publicznego, tymczasem są gminy, w których 97 proc. mandatów wystawianych przez straż miejską to mandaty za przewinienia komunikacyjne.

Za częściowym pozostawieniem fotoradarów w rękach straży gminnych jest Maciej Wroński, prezes stowarzyszenia Transport i Logistyka Polska. Jego zdaniem w miejscach, w których aktywna jest policja, dublowanie kompetencji przez straż gminną jest niecelowe. Wroński zwraca jednak uwagę, że oprócz dróg krajowych i wojewódzkich o dużym natężeniu ruchu, mamy także drogi gminne i powiatowe.

Czytaj też: Te gminy zlikwidowały straż miejską. Jak sobie radzą?

– Chciałbym, by straż miejska była tam, gdzie życzyłaby tego sobie lokalna społeczność, czyli przed szkołami, kościołami, itp. Tam stacjonarnego radaru nie warto stawiać, ale obecność strażnika miejskiego, który mógłby dokonać takiego pomiaru, byłaby celowa. Proponowałbym, by dać pewne uprawnienia do prowadzenia interwencji strażnikom w miejscach, gdzie życzyliby sobie tego mieszkańcy – analizuje Maciej Wroński.

Maciej Wroński dodaje, że warto przerwać indolencję Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

– Bo o ile od strony technicznej system jest znakomicie przygotowany, to egzekucja przepisów jest kpiną. Wystarczyłoby dodać jeden przepis mówiący o tym, że Inspekcja Transportu Drogowego ma prawo domagać się od właściciela pojazdu wskazania kierującego – proponuje Wroński.

Odpowiednio długie vacatio legis

W trakcie obrad podkomisji posłowie zastanawiali się ponadto, jak długie vacatio legis zastosować w przypadku tych zmian przepisów.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (7)

  • Kaziu, 2015-07-19 14:46:14

    Rypnęli takiego bubla że sami nie wiedzieli co czynią. Później byli zdziwieni co im wyszło. Ten Banaszak to taki sam obrońca "niewinnych" kierowców jak Rau - jakby nie zapiep... to by nie było mandatów. Dla mnie radarów to powinni pomątować jeszcze więcej
  • audytors, 2015-07-17 09:18:44

    Do franek: Fotoradary powinny być w gminach pod warunkiem, że całość z mandatów idzie na domy opieki społecznej pomoc niepełnosprawnym ( nie szkoleniową) natomiast gmina ma zapewnione bezpieczeństwo na drodze. Są gminy gdzie 25% budżetu to dochody z fotoradarów. Mam tu je wymienic po kolei?...  rozwiń
  • franek, 2015-07-17 08:12:52

    Wcisnęli ludziom kit o kasie z fotoradarów jakby to było najważniejsze. Nie o kasę chodzi Panowie, ale o bezpieczeństwo. Będą wolniej jeździć kierowcy, nie będą płacić kasy. Idźmy ta drogą może.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.