Partner portalu

Gminy w sprawie wydobycia pieniędzy z kopalni

13 lipca 2011 r. Trybunał Konstytucyjny rozpozna połączone wnioski dolnośląskich gmin górniczych, dotyczące zasad ustalania opłaty eksploatacyjnej za wydobywanie kopaliny.

Do trybunału zwróciły się w tej sprawie: Rada Miejska w Polkowicach, Rada Miejska w Lubinie, Rada Gminy Jerzmanowa, Rada Gminy w Radwanicach oraz Rada Gminy Lubin.

Kwestionowane przepisy dotyczą ustanowionej w art. 84 ustawy Prawo geologiczne i górnicze konstrukcji opłaty eksploatacyjnej, jaką winien uiszczać przedsiębiorca wydobywający kopalinę.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 powyższej ustawy, opłata eksploatacyjna stanowi w 60 proc. dochód gminy, na terenie której prowadzona jest działalność objęta koncesją.

Wskazany w kwestionowanych przepisach sposób ustalania opłaty eksploatacyjnej, zdaniem wnioskodawców, narusza zasadę odpowiedniego władztwa finansowego jednostek samorządu terytorialnego, łącznie z zasadą uzależniającą zmiany w podziale dochodów publicznych od zmian w zakresie zadań i kompetencji tych jednostek.

Zdaniem wnioskodawców główną przyczyną błędnego ukształtowania praktyki w ustalaniu podstawy wymiaru oraz wyliczaniu kwoty należnej opłaty eksploatacyjnej, opartej na dowolnej wykładni użytego pojęcia „wydobytej kopaliny”, jest brak dostatecznej precyzji ustawowej regulacji dotyczącej sposobu ustalania opłaty zawartej w art. 84 ust. 1 – 7 ustawy.

Brak precyzji, gdy chodzi o element zasadniczy dla konstrukcji daniny publicznej, jakim jest ścisłe określenie jej podstawy wymiaru narusza zasadę określoności przepisów prawnych.

Zgodnie z kwestionowanymi przepisami opłata eksploatacyjna, jako świadczenie publiczne, musi być określona przez ustawę. Ponadto jako świadczenie publiczne, będące daniną publiczną, w części stanowiącej dochód gminy, poddana jest rygorom dotyczącym określenia jej podstawowych elementów w drodze ustawy.

Dotyczy to w szczególności podstawy ustalania opłaty oraz podstawy jej wymiaru jako elementu przedmiotu daniny, a także rodzaju stawki i zasad jej ustalania.

Zdaniem wnioskodawców art. 84 ust. 4 ustawy poprzez zawarte w nim upoważnienia dla Rady Ministrów zawiera przekazanie do regulacji przez akt wykonawczy stawek opłaty eksploatacyjnej, a więc materii zastrzeżonej do regulacji ustawowej, zaś sam sposób konstruowania owej stawki nie został określony, co jest sprzeczne z art. 217 konstytucji.

Narusza to również art. 92 konstytucji, przewidujący obowiązek określenia w upoważnieniu zakresu spraw przekazanych do uregulowania przez rozporządzenie.

KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!