PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Horała: jesteśmy otwarci na rozmowy ws. korytarzy linii kolejowych i drogowych w ramach CPK

  • PAP    5 marca 2020 - 20:04

Jesteśmy otwarci na rozmowy, zmianę wariantów korytarzy nowych linii kolejowych i tras drogowych planowanych w ramach inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego - zapewnił w czwartek pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała przedstawicieli samorządów, którzy krytykują proponowane przez CPK trasy.




W czwartek odbyło się posiedzenie sejmowej podkomisji stałej do spraw transportu lotniczego, której tematem była strategia studium lokalizacyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego ze szczególnym uwzględnieniem nowych korytarzy dla kolei dużych prędkości.

Przez około 4,5 godziny pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, a także przedstawiciele spółki Centralny Port Komunikacyjny odpowiadali na pytania i wątpliwości przedstawicieli samorządów, przez których tereny ma przebiegać ponad 1 tys. 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków kolejowych w ramach CPK.

Obecni byli przedstawiciele samorządów: łódzkiego, mazowieckiego, świętokrzyskiego, śląskiego. Większość z nich krytykowała zaproponowane w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym (SSL) zaproponowane przez CPK trasy nowych inwestycji linii kolejowych.

Horała przyznał, że Strategiczne Studium Lokalizacyjne wzbudziło szereg kontrowersji i niepokój, które jego zdaniem wynikają z najczęściej z nieporozumienia. Przypomniał, że od 10 lutego trwają konsultacje korytarzy linii kolejowych i drogowych. Ich uczestnicy mogą zgłaszać opinie do trzech części SSL. Po pierwsze, do głównego opracowania zawierającego m.in. założenia budowy nowych linii kolejowych CPK i odcinków dróg, których planowanie jest związane z powstaniem lotniska. Po drugie i trzecie - do części graficznej, czyli szczegółowych map topograficznych z korytarzami przebiegów: kolejowych i drogowych.

"Do 10 marca zbieramy uwagi. Na dziś z całego kraju wpłynęło ich 10 tys. One zostaną przeanalizowane. W ciągu kilku miesięcy, prawdopodobnie przedstawimy rozwinięcie SSL" - powiedział Horała. Jak mówił, SSL jest to dodatkowy, przedwstępny etap konsultacji i przebiegu nowych inwestycji.

"Na sztywno, po zakończeniu konsultacji SSL, chcielibyśmy mieć uzgodnione korytarze transportowe, czyli pasy ziemi o szerokości kilkunastu, nieraz kilkudziesięciu kilometrów, w ramach których gdzieś przebiegną linie kolejowe. Np. w obszarze Łodzi granica tego korytarza przebiega jedna na północ od Łodzi, a druga na południe. Jest on na tyle szeroki, że cała Łódź się mieści" - tłumaczył.

Jak podkreślał, "chyba do tego nie ma uwag i raczej nie ma kontrowersji wokół tego, że chcemy, żeby np. Łódź była podłączona do systemu kolei dużych prędkości". "Żeby przyspieszyć proces inwestycyjny, w ramach tych korytarzy wskazujemy też po kilka - zazwyczaj wariantowanych - przykładowych, możliwych przedbiegów linii kolejowych i drogowych dla obwodnicy autostradowej Warszawy i trasy S10" - wskazał.

Horała podkreślał, że SSL "pokazuje hipotetyczne, przykładowe przebiegi". "Nie jest to ostateczny w żaden sposób przebieg. Jest to pokazanie pewnych propozycji do dyskusji, konsultacji, by na tym dodatkowym, przedwstępnym etapie inwestycji wyłapać, zebrać opinie lokalnych społeczności, samorządów" - tłumaczył. Jak dodał, inwestycje te dotyczą 180 powiatów.

W trakcie posiedzenia przedstawiciele samorządów mówili, że zaproponowane trasy będą m.in. przebiegały w okolicach terenów przyrodniczych, między osiedlami mieszkaniowymi, przez działki przedsiębiorców, a mieszkańcy obawiają się wysiedleń, do których będą zmuszani, szczególnie z domów niedawno wybudowanych.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.