PARTNER PORTALU
  • BGK

IOŚ uruchomił pełną wersję testową Bazy Danych Odpadowych

  • PAP    16 grudnia 2019 - 18:51
IOŚ uruchomił pełną wersję testową Bazy Danych Odpadowych
Większość podmiotów zajmujących się gospodarką odpadową powinno już zarejestrować się w bazie (fot. Shutterstock.com)

W związku z planowanym od 1 stycznia uruchomieniem tzw. Bazy Danych Odpadowych, Instytut Ochrony Środowiska uruchomił w poniedziałek jej pełną wersję. Dzięki temu będzie można ją przetestować przed oficjalnym startem systemu.




"W okresie od produkcyjnego uruchomienia systemu do końca grudnia 2019 r. użytkownicy podmiotów zarejestrowanych w rejestrze-BDO będą mogli skorzystać z funkcji związanych z modułami elektronicznych wniosków i ewidencją odpadów" - poinformowano w komunikacie.

Jak wyjaśniono, nowości umożliwią m.in. zaplanowanie, zatwierdzenie karty przekazania odpadów (KPO) i karty przekazania odpadów komunalnych (KPOK) na rok 2020 i wygenerowanie dla nich potwierdzenia. Umożliwią również zweryfikowanie kompletności danych znajdujących się w systemie w zakresie danych identyfikujących podmiot oraz miejsc prowadzenia działalności oraz zapoznanie się z funkcjami modułu wniosków, m.in. poprzez tworzenie wniosków roboczych (bez możliwości ich wysłania).

Większość podmiotów zajmujących się gospodarką odpadową powinno już zarejestrować się w bazie. "Od dziś (poniedziałku - PAP) użytkownicy przedsiębiorstw nieposiadających wpisu w rejestrze-BDO, po zalogowaniu do systemu BDO poprzez Krajowy Węzeł Identyfikacji Elektronicznej (KWIE), czyli potwierdzeniu tożsamości osoby fizycznej przez Węzeł Krajowy, będą mogli utworzyć roboczy wniosek rejestrowy - wysłanie wniosku będzie możliwe w 2020 roku" - wyjaśniono.

Czytaj także: Mikro, małe i średnie firmy zwolnione z BDO?

Przypomniano, że brak rejestracji w BDO uniemożliwi po nowym roku działalność w obszarze gospodarki odpadami. Za działalność w tym obszarze bez wymaganego wpisu do bazy grozić będzie 1 mln zł kary.

"Osoby testujące funkcjonalności BDO do końca 2019 r. muszą pamiętać, że konta użytkowników oraz miejsca prowadzenia działalności dodane w systemie po produkcyjnym jego uruchomieniu nie będą usuwane przez administratora systemu. To samo dotyczy kart przekazania odpadów (KPO) i kart przekazania odpadów komunalnych (KPOK) zaplanowanych na rok 2020, o statusie +Planowana+, +Zatwierdzona+ i +Potwierdzenie wygenerowane+. Ponieważ zgodnie z ustawą o odpadach konieczność prowadzenia ewidencji odpadów oraz składania wniosków za pośrednictwem BDO będzie obowiązywał od 1 stycznia 2020 roku, z systemu zostaną usunięte: wszystkie karty przekazania odpadów (KPO) i karty przekazania odpadów komunalnych (KPOK), które zostały wystawione na rok 2019 oraz wszystkie wprowadzone w nich wpisy" - tłumaczy cytowany w komunikacie szef IOŚ Krystian Szczepański.

Celem BDO jest uszczelnienie systemu gospodarki odpadami, "śledzenie" odpadów od ich zebrania do utylizacji. Warunki, na podstawie których przedsiębiorcy muszą się zarejestrować w bazie, są dostępne na stronie bdo.mos.gov.pl.

Po 1 stycznia 2020 r. wszyscy zajmujący się gospodarką odpadową (m.in. transportem, przetwarzaniem, utylizacją) będą musieli znaleźć się w bazie, inaczej nie będą mogli wystawiać dokumentów, przyjmować odpadów. Baza ma obsługiwać dziennie nawet kilkaset tysięcy użytkowników. Serwerom ma towarzyszyć chmura, z której będzie można pobierać odpowiednie informacje. Do bazy nie muszą rejestrować się np. mieszkańcy czy rolnicy, którzy gospodarują na mniej niż 75 ha.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.