PARTNER PORTALU
  • BGK

Jak pogodzić jawność obrad z przepisami RODO? Powstał specjalny poradnik dla samorządów

  • Michał Wroński    13 listopada 2019 - 15:19
Jak pogodzić jawność obrad z przepisami RODO? Powstał specjalny poradnik dla samorządów
Przetwarzanie danych osób uczestniczących w obradach samorządowych organów kolegialnych nie wymaga pozyskania ich zgody (fot. ZDMK Kraków)

Minimalizacja danych, ich anonimizacja i zasady udostępniania nagrań – to tylko niektóre elementy, jakie muszą wziąć pod uwagę administratorzy w związku z obowiązkiem nagrywania i transmisji obrad rad gmin, powiatów, czy sejmików. Przypomniał o tym w specjalnym komunikacie prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.




  • Przetwarzanie danych osób uczestniczących w obradach samorządowych organów kolegialnych nie wymaga pozyskania ich zgody, lecz administrator zobowiązany jest zagwarantować spełnienie zasad wynikających z RODO.
  • W przypadku konieczności przetwarzania danych osobowych należących do szczególnych kategorii, np. dotyczących stanu zdrowia lub danych o karalności, sprawy takie mogą być rozpatrywane na posiedzeniach kolegialnych organów pomocniczych – podpowiada UODO.
  • Planując transmisję obrad dobrze jest uwzględnić odpowiednie ustawienie kamer, tak by obejmowały one swoim zasięgiem przede wszystkim osoby publiczne lub osoby realizujące zadania publiczne biorące udział w obradach.

Jak podkreśla prezes UODO, Konstytucja gwarantuje każdemu obywatelowi prawo do uzyskania informacji o działalności organów władzy publicznej, co w praktyce oznacza m. in. wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów i możliwość zapoznania się z transmisją obrad tych organów (udostępniane powinne być także protokoły i stenogramy z ich obrad).

Prezes Urzędu wskazuje też, iż ustawodawstwie regulującym działanie pochodzących z wyborów powszechnych kolegialnych organów jednostek samorządu terytorialnego (np. rady gmin, rady powiatów) zawarto rozwiązania dotyczące zarówno transmitowania, jak też utrwalania ich obrad za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Uregulowano również zasady dalszego udostępniania takich nagrań.

Zapewnienie jawności obrad trzeba jednak pogodzić z zachowaniem przepisów o ochronie danych osobowych. I to może stanowić wyzwanie. Dlatego UODO przygotował specjalną „ściągę” wskazującą jakie procedury musi uwzględnić administrator w związku z transmisją i nagrywaniem, a także dalszym udostępnianiem nagrań.

Czytaj: Obowiązkowe transmisje obrad nie są idealne

Jak zwraca uwagę w swej publikacji UODO, choć w obradach kolegialnych organów JST uczestniczą zarówno osoby publiczne, osoby realizujące zadania publiczne, jak i osoby fizyczne nieposiadające takiego statusu, to przetwarzanie danych tych wszystkich osób w związku z ich uczestnictwem w obradach nie wymaga pozyskania ich zgody.

- Administrator powinien jednak pamiętać, że równocześnie zobowiązany jest zagwarantować spełnienie pozostałych zasad wynikających z RODO – zastrzega Urząd.

- Odpowiednie zaprojektowanie przez administratorów procedur postępowania w związku z transmisją i nagrywaniem, a także dalszym udostępnianiem nagrań z obrad kolegialnych organów jednostek samorządu terytorialnego pozwoli zapewnić ochronę danych osobowych na każdym etapie ich przetwarzania, w tym udostępniania, zapewniając jednocześnie prawo do informacji publicznej – dodaje.

Według UODO odpowiednia ochrona danych osobowych powinna być poprzedzona analizą ryzyka uwzględniającą m.in. rodzaje danych, w tym szczególne kategorie danych, przetwarzanych w czasie obrad organów kolegialnych jednostek samorządu terytorialnego, a także czynności przetwarzania.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.