PARTNER PORTALU
  • BGK

Jak wygląda ślubowanie radnych. Jeśli go nie złożą, stracą mandat

  • KDS    6 listopada 2018 - 17:30
Jak wygląda ślubowanie radnych. Jeśli go nie złożą, stracą mandat
W październiku wybraliśmy blisko 47 tys. radnych gmin, powiatów i sejmików wojewódzkich. (fot.Dominik Paszliński/www.gdansk.pl)

To nie liczba głosów powoduje, że kandydat na radnego otrzymuje ostatecznie mandat. Radnym zostaje się dopiero po złożeniu ślubowania. Jak przebiega ten uroczysty moment?




  • Obowiązek złożenia ślubowania zapisany jest w art. 23a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
  • Wynika z niej, że radni przed przystąpieniem do wykonywania mandatu, mają złożyć ślubowanie.
  • Dopiero po tym uzyskują prawa i obowiązki radnych. Ten moment sesji inauguracyjnej uchodzi za najważniejszy i najbardziej podniosły.

Jednym z elementów ślubowania jest wygłoszenie roty. Jej treść jest zapisana w ustawie o samorządzie gminnym. Brzmi następująco: "Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców".

Dopiero po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo „ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: „Tak mi dopomóż Bóg”.

Wymóg przyjęcia pozycji stojącej nie dotyczy wszystkich osób. Nie muszą tego robić radni, którzy z obiektywnych przyczyn - na przykład stanu zdrowia - mogą mieć problem z wykonaniem tej czynności.

Należy pamiętać, że data złożenia ślubowania jest bardzo istotna. To od niej liczy się termin złożenia pierwszego oświadczenia majątkowego oraz zakończenia działalności niedających się pogodzić z pełnieniem mandatu radnego.

Czytaj więcej: Ślubowanie burmistrza. PKW wyjaśnia, kiedy mają odbyć się pierwsze sesje rad gminnych

Co jeśli radny nie będzie mógł uczestniczyć w sesji inauguracyjnej? Odpowiedź również znajdziemy w zapisach ustawy o samorządzie gminnym. - Radni nieobecni na pierwszej sesji rady gminy oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są
obecni - stanowią przepisy.

Ze złożeniem ślubowania nie wiąże się jakiekolwiek podpisywanie dokumentów czy uchwał potwierdzających ten fakt. Jeśli samorząd decyduje się na taki krok, to ewentualne dokumenty mają charakter czysto symboliczny i pamiątkowy.

Natomiast odmowa złożenia ślubowania wiąże się z utratą mandatu radnego. Stwierdzenie wygaśnięcia mandatu jest zadaniem rady gminy. Ma to zrobić w drodze uchwały. Ma na to miesiąc od dnia odmowy ślubowania. Co więcej, przed podjęciem uchwały trzeba umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień, a uchwałę o wygaśnięciu mandatu doręcza się niezwłocznie zainteresowanemu oraz przesyła wojewodzie i komisarzowi wyborczemu.

Przypomnijmy, że 21 października wybraliśmy blisko 47 tys. radnych gmin, powiatów i sejmików wojewódzkich. Najwięcej mandatów, bo aż 37 815, było do obsadzenia w gminach. W gminach do 20 tys. mieszańców wybraliśmy 32 175 radnych, w gminach powyżej 20 tys. mieszkańców - 5 640 radnych. Po raz pierwszy w historii będą oni pełnić 5-letnią kadencję.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.