PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Katowice: Ruszyła parkingowa rewolucja

  • Tomasz Jakubowski    24 lipca 2019 - 17:20
Katowice: Ruszyła parkingowa rewolucja
Prezydent Katowic: strefy parkowania wymuszą rotację pojazdów (Fot. Arch.)

W Katowicach zapowiadane zmiany w polityce parkingowej wchodzą w etap realizacji. Pierwszym elementem jest uchwała porządkująca strefę płatnego parkowania. Dzisiaj projekt uchwały w tym zakresie został opublikowany na Platformie Konsultacji Społecznych, gdzie organizacje pożytku publicznego w ciągu najbliższych dwóch tygodni mogą przekazywać swojego uwagi. Następnie projekt zaopiniują komisje rady miasta, a ostatecznie - najprawdopodobniej we wrześniu - projekt trafi pod na sesję rady miasta.




  • W Katowicach znacząco zmienia się zasady parkowania.
  • Powstaną "strefy przesiadkowe".
  • Wdrożona zostanie ponadto "Karta mieszkańca".

- Do Katowic w ciągu doby wjeżdża średnio 123 tys. pojazdów z rejestracjami miast ościennych. - Dlatego zdecydowaliśmy się na budowę centrów przesiadkowych. Inwestycje mają zachęcić do wjazdu do centrum miasta komunikacją miejską. W Zawodziu czy też Brynowie budujemy po kilkaset miejsc parkingowych, tak by kierowcy nie musieli ich szukać w centrum. Na podstawie biletu na tramwaj lub autobus będą mogli zaparkować bezpłatnie. Jednak zdajemy sobie sprawę, że nie każdy zawsze może zrezygnować z podróży samochodem. W centrum naszego miasta działają urzędy, przychodnie - dlatego też zmiany w zakresie strefy parkowania mają pomóc wymusić rotację pojazdów - wyjaśnia Marcin Krupa, prezydent Katowic.

- Jednocześnie zgodnie z moją przedwyborczą obietnicą pracujemy nad wdrożenie karty mieszkańca. Jej głównym celem jest premiowanie osób, które są zameldowane w Katowicach i właśnie tutaj odprowadzają podatki - co jest bardzo ważne z punktu widzenia budżetu miasta. Karta będzie zapewniała m.in. tańsze parkowanie. Droższy parking dla osób spoza Katowic, wraz z powstającymi centrami przesiadkowymi, ma stanowić element polityki transportowej ukierunkowanej na zachęcanie naszych gości do podróżowania do Katowic komunikacja publiczną - dodaje prezydent.

Podstrefy parkowania

Uchwała jest pierwszym elementem zmian w polityce parkingowej Katowic. Główną zmianą jest podzielenie strefy płatnego parkowania na dwie podstrefy: „Śródmieście" i „Ceglana-Wita Stwosza". W pierwszej strefie opłaty pozostają bez zmian. - Obecnie przygotowywany jest dialog techniczny w dwóch obszarach - polityki parkingowej oraz nowego kształtu obsługi transportem zbiorowym miasta w związku z planowanym uruchomieniem centrów przesiadkowych. W zakresie polityki parkingowej określone zostaną wskaźniki i charakterystyki parkowania, tak aby na nowo zaplanować strefy płatnego parkowania oraz ukształtować nowy system opłat w Śródmieściu, z uwzględnieniem ulg dla mieszkańców strefy i Katowic.

W przypadku centrów przesiadkowych niezbędne jest uzyskanie aktualnych, rzeczywistych danych dotyczących wielkości ruchu pasażerskiego na obecnych liniach komunikacyjnych, które łączą Katowice z gmina sąsiadującymi, tak aby w efektywny sposób wykorzystać potencjał jaki dadzą uruchomione centra przesiadkowe – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu i dodaje, że na podstawie uzyskanych danych zostaną podjęte działania dotyczące zmian w centrum, w tym także w Strefie Kultury.

Wymuszenie rotacji

Natomiast dla nowej podstrefy „Ceglana-Wita Stwosza" w uchwale zaproponowano następujące stawki: za postój do godziny 3 zł, za drugą rozpoczętą godzinę postoju 3,60 zł, za trzecią – 3,90 zł, a za każdą kolejną 3 zł. - W związku z przeprowadzoną przebudową układu drogowego ul. Ceglanej i ul. Wita Stwosza utworzono w tym rejonie 308 miejsc parkingowych.

Wprowadzenie w tym obszarze płatnego parkowania ma na celu wymuszenie rotacji pojazdów, by ułatwić znalezienie miejsca osobom odwiedzającym pobliskie szpitale i lokale usługowe - mówi Roman Buła, naczelnik wydziału budynków i dróg. Ponadto uchwała doprecyzowuje kryteria przyznawania „karty przedsiębiorcy", zmienia opłaty za jej wydanie z 180 zł na 250 zł, a także zmniejsza ilość pojazdów z 50 do 30, jakie musi posiadać podmiot oferujący usługi car-sharingu.

Przeczytajcie też: Właściciele aut na "obcych blachach" nie płacą za parkowanie

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.