PARTNER PORTALU
  • BGK

Kluby poselskie popierają likwidację NIP

  • PAP    28 czerwca 2011 - 16:02

Posłowie wszystkich klubów parlamentarnych opowiedzieli się we wtorek za likwidacją od 1 stycznia 2012 r. Numeru Identyfiacji Podatkowej.




Rząd planował to zrobić od 2013 r. Złożonymi we wtorek poprawkami zajmie się komisja finansów publicznych. W Sejmie odbyło się drugie czytanie nowelizacji ustawy o zasadach ewidencji oraz identyfikacji podatników i płatników.

Jacek Brzezinka z PO, który przedstawił sprawozdanie komisji finansów publicznych z prac nad dokumentem powiedział, że większość wprowadzonych do projektu zmian ma charakter legislacyjny i doprecyzowuje przepisy. Podkreślił, że komisja zdecydowała, że numer PESEL będzie jedynym identyfikatorem dla osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej i nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT od 1 stycznia 2012 r., czyli rok wcześniej niż planował rząd.

Czytaj też: Jakie zmiany w Ordynacji podatkowej?

- Dzięki przyjętym w trakcie prac nad projektem zmianom podatnicy zostaną znacznie szybciej zwolnieni z wielu biurokratycznych obowiązków - tłumaczył. Dodał, że do komisja wprowadziła także 31 artykułów zmieniających ustawy, które w swej treści odnoszą się do numeru NIP. Ponadto zdecydowano, że ustawa wejdzie w życie 1 września 2011 r., a nie 1 lipca br., jak planował rząd.

Adam Żyliński z PO powiedział, że jego klub bez zastrzeżeń popiera zmiany, ponieważ niosą one korzyści zarówno dla administracji, jak i obywateli. Złożył jednak 25 poprawek, które - jego zdaniem - doprecyzowują przepisy. Natomiast Dariusz Kaczanowski z PiS zadeklarował poparcie dla zmian i oświadczył, że w czasie prac nad projektem wszystkie wątpliwości zostały wyjaśnione.

Także Stanisław Stec z SLD i Wiesław Rygiel z PSL poinformowali, że ich kluby opowiedzą się za zmianami. Pierwszy dziwił się jednak PO, że mimo braku zastrzeżeń PO złożyła aż 25 poprawek. Natomiast Rygiel zwrócił uwagę na sprzeczność w przepisach dotyczących obowiązku posiadania NIP przez osoby zaczynające działalność gospodarczą, które składają wniosek w wpis do centralnej ewidencji działalności. Zapowiedział złożenie poprawki, która wątpliwości te rozwieje.

Oprócz zniesienia obowiązku posiadania NIP projekt przewiduje, że od 1 stycznia 2012 r. przestanie istnieć obowiązek aktualizowania danych w urzędzie skarbowym przez osoby fizyczne. Nie będą one musiały zgłaszać w urzędzie skarbowym kolejnych zmian związanych z danymi, które zawiera rejestr PESEL.

Czytaj też: Zlikwidują NIP osobom fizycznym 

Naczelnik urzędu skarbowego zaktualizuje te dane automatycznie po ich otrzymaniu z rejestru PESEL. Aktualizacja danych będzie konieczna jedynie w przypadku, gdy adres zamieszkania osoby fizycznej będzie inny niż zameldowania. Osoby fizyczne w kontaktach z administracją podatkową będą mogły posługiwać się numerem PESEL. Ponadto firmom, które nadal będą musiały posiadać NIP, będzie on nadawany od razu, a nie w drodze decyzji administracyjnej naczelnika urzędu skarbowego. Ma to skrócić i uprościć procedurę, która prowadzona jest na podstawie Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z projektem 1 września 2011 r. ma ruszyć Centralny Rejestr Podmiotów - Krajowa Ewidencja Podatników, którego działalność skróci obieg informacji w urzędach skarbowych i przyspieszy obsługę podatników. Rejestr będzie zawierał dane ewidencyjne z rejestru PESEL, które będą wiążące dla administracji podatkowej. Znajdą się tam także dane z niektórych dokumentów związanych z obowiązkami wynikającymi z przepisów podatkowych. Chodzi o informacje dotyczące m.in.: obowiązków podatkowych, okresu zawieszenia działalności gospodarczej, wyboru formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przez przedsiębiorcę.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.