PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Kraków: Radni zdecydują o uwagach do projektu uchwały krajobrazowej

  • bad    19 września 2018 - 08:28
Kraków: Radni zdecydują o uwagach do projektu uchwały krajobrazowej
Radni Krakowa rozstrzygną o sposobie rozpatrzenia uwag do projektu tzw. uchwały krajobrazowej. Fot. Wiesław Majka/krakow.pl

W środę, 26 września, na sesji Rady Miasta Krakowa radni rozstrzygną o sposobie rozpatrzenia uwag do projektu tzw. uchwały krajobrazowej, czyli zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Przypomnijmy, że po pierwszym wyłożeniu do publicznego wglądu (od 21 sierpnia do 29 września 2017 r.) wpłynęły 94 uwagi, po drugim (od 9 kwietnia do 9 maja 2018 r.) złożono 384 uwagi. W pierwszym i drugim wyłożeniu uwzględniono lub częściowo uwzględniono, bądź z zastrzeżeniem 240 postulatów mieszkańców, zawartych w przesłanych do miasta uwagach.




  • Stworzenie nowych przepisów nie jest rzeczą prostą, czego dowodem są wyroki sądów administracyjnych uchylających „uchwały krajobrazowe” w innych gminach.
  • Mimo że Kraków przystąpił do sporządzania „uchwały krajobrazowej” jako pierwsze tak duże miasto, nie chcąc obierać drogi na skróty, prowadzono szerokie – znacznie wykraczające poza wymagania ustawowe – konsultacje, starano się też uniknąć wad w projekcie uchwały. Analizowano zastrzeżenia, które kierowane są w stosunku do dokumentów opracowanych przez inne miasta i wyciągano z nich wnioski. 
  • W czasie 3-letniego procesu opracowywania dokumentu był on nie tylko szeroko konsultowany, ale i dwukrotnie wykładany do publicznego wglądu. Po raz pierwszy od 21 sierpnia do 29 września 2017 r. Ponownie od 9 kwietnia do 9 maja 2018 r. Mieszkańcy w obu przypadkach mogli zgłaszać uwagi do projektu.

 

Uwagi do projektu złożone podczas pierwszego wyłożenia tzw. „uchwały krajobrazowej” zostały złożone przez 35 podmiotów. Ostateczna liczba rozpatrywanych przez prezydenta postulatów wynosiła 431 (zawartych w 94 uwagach), niemniej jednak postulaty te dotyczyły wielokrotnie podobnych zagadnień odnoszących się do zasad i warunków zawartych w projekcie uchwały. Uwzględniono 61 postulatów, częściowo lub z zastrzeżeniem – 120, nie uwzględniono – 169, z zastrzeżeniem – 55, a 26 postulatów nie stanowiło uwag.

Zmiany w ustawie

Przychylając się do głosów mieszkańców, wprowadzone zostały m.in. zmiany w zakresie załączników graficznych. Zmiany dotyczyły zarówno przebiegu granic dla poszczególnych stref jak również liczby załączników. Ostatecznie opracowano jeden wspólny załącznik graficzny i zastosowano w nim podział na strefy dedykowany dla wszystkich trzech zagadnień regulowanych w uchwale: obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.

Zmieniany projekt uchwały został również uzupełniony w zakresie zapisów określających zasady i warunki dostosowania istniejących w dniu wejścia w życie uchwały obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń do nowych przepisów, co wynikało w szczególności z analizy rozstrzygnięć organów nadzorczych w stosunku do uchwał reklamowych innych gmin.

Zapisy dotyczące zasad i warunków sytuowania tablic i urządzeń reklamowych na czas wydarzeń plenerowych zostały przeredagowane w celu uniemożliwienia sytuowania w obszarze Starego Miasta tzw. „kubów”, czyli banerów reklamowych sytuowanych na tymczasowych sześciennych konstrukcjach. Jednoznacznie sformułowany zostanie zakaz sytuowania takiej formy reklamy. Uwagi złożone do projektu uchwały, miały swoje odzwierciedlenie również w zmianach, jakie zostały wprowadzone do zasad i warunków sytuowania szyldów.

O możliwości sytuowania szyldów na nieruchomości decydować będzie nie tyle kwestia ilości szyldów, lecz kwestia łącznej dopuszczonej powierzchni szyldów na obiekcie. Powierzchnia elewacji przeznaczona do sytuowania komunikatów wizualnych w formie szyldów, a dla wybranych stref również w reklam, została określona w zakresie procentowym. 





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.