PARTNER PORTALU
  • BGK

Kraków: Trwa modernizacja zajezdni MPK z myślą o nowych tramwajach

  • PAP    19 grudnia 2019 - 14:53

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie zakończyło kolejny etap przebudowy zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie. Jak podkreślają przedstawiciele przewoźnika, unowocześnienie zaplecza jest niezbędne w związku z realizowanymi zakupami nowych tramwajów.




Mariusz Szałkowski, wiceprezes MPK ds. eksploatacji i rozwoju podkreślił w czwartek, że realizowana etapami od siedmiu lat modernizacja nowohuckiej zajezdni przy ul. Ujastek, to właściwie budowa nowego obiektu w starym miejscu. Z poprzedniej zajezdni - zaznaczył wiceprezes - zostały tylko dwa budynki, gruntownie unowocześnione.

"To także wielkie wyzwanie dla nas i dla wykonawcy przebudowy, bo zajezdnia cały czas funkcjonuje pod ruchem. Codziennie wyjeżdża z niej na ulice miasta ponad 100 tramwajów" - zaznaczył Szałkowski.

W ramach zakończonego właśnie etapu prac, wybudowano kolejne cztery tory postojowe, każdy o długości 160 m. Dodatkowo zakończyło się ustawianie słupów, które stanowić będą konstrukcję potrzebną do zadaszenia placu postojowego dla tramwajów.

Wcześniej zbudowano m.in. halę obsługi tramwajów z nowoczesną ogrzewaną myjnią, halę ze specjalistyczną tokarką do obsługi kół tramwajowych, a także cztery tory postojowe wraz z podstacją trakcyjną, służącą do zasilania wewnętrznej sieci trakcyjnej.

"Ta zamiana zaplecza jest konieczna, bo wchodzimy szeroką falą z taborem w XXI wiek i do tego procesu musimy przystosować też zajezdnie" - podkreślił wiceprezes MPK.

W zeszłym tygodniu do Krakowa dotarł pierwszy z 50 nowych niskopodłogowych tramwajów zamówionych przez przewoźnika w ramach kontaktu zawartego z firmą Stadler Polska. Zgodnie z umową wszystkie pojazdy powinny zostać dostarczone do końca 2020 r.

Przewoźnik płaci za każdy wagon 7,27 mln zł netto, czyli 363,5 mln zł netto za całość kontraktu. Zakup pojazdów będzie sfinansowany z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) na łączną sumę 376 mln zł.

Nowe niskopodłogowe tramwaje będą mieć długość 33,4 m. Zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. W każdym z tramwajów zostanie zamontowana specjalna platforma, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym, które poruszają się na wózkach. W środku będą także zamontowane automaty biletowe, a z myślą o użytkownikach telefonów i smartfonów na poręczach zostaną zamontowane porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych.

Ostatni duży kontrakt na dostawę tramwajów krakowskie MPK zrealizowało w 2015 r. - wtedy 36 pojazdów o długości prawie 43 m dostarczyła bydgoska Pesa. Niskopodłogowy tramwaj przygotowano specjalnie dla Krakowa. Zakup kosztował ponad 291,2 mln zł netto, z czego 80 proc. stanowiło unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wcześniej przetargi na dostawy nowych tramwajów dla Krakowa wygrywała firma Bombardier Transportation - od 2000 r. dostarczyła 74 niskopodłogowe pojazdy. W sumie krakowski przewoźnik ma ok. 300 tramwajów, z czego niemal 60 proc. to pojazdy z obniżoną podłogą.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.