PARTNER PORTALU

Kto dokończy modernizację linii kolejowej E59 Poznań - Czempiń?

    wnp.pl    2 czerwca 2015 - 11:27
Kto dokończy modernizację linii kolejowej E59 Poznań - Czempiń?
Plac budowy na trasie Poznań - Czempiń w ubiegłym roku. Fot. PKP PLK

PKP PLK otrzymały dwie oferty w przetargu dotyczącym dokończenia modernizacji 32-kilometrowego fragmentu linii kolejowej E59 na odcinku Poznań - Czempiń, którego wcześniejszym wykonawcą było konsorcjum hiszpańskiego FCC Construcción.




Wykonawca prac ma zostać wybrany według kryteriów ceny (60 proc.) oraz terminu realizacji (40 proc.). PKP PLK przewidziały dla zadania budżet w wysokości 221,31 mln zł brutto, a także podstawowy czas realizacji w terminie 180 dni.

Tymczasem oferta konsorcjum, które tworzą dwie giełdowe spółki - Pozbud T&R oraz Dekpol, a także firma Alusta z Poznania, opiewa na 68,79 mln zł brutto. Konsorcjum zadeklarowało realizację prac w terminie 126 dni.

Ofertę przetargu złożyło jeszcze konsorcjum giełdowego ZUE oraz Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury w Krakowie. Jego propozycja wynosi 103,09 mln zł brutto, a termin realizacji to 150 dni.

Nieterminowość powodem rozwiązania umowy

PKP PLK zdecydowały o rozwiązaniu umowy z konsorcjum FCC Construcción, AZVI oraz Decoma z Warszawy w połowie lutego 2015 r. Kontrakt, podpisany pod koniec stycznia 2013 r., opiewał na 537,64 mln zł netto. Budżet inwestora w tym postępowaniu wynosił 798,15 mln zł netto.

Umowa zakładała zakończenie prac w czerwcu 2015 r. W momencie rozwiązania umowy zaawansowanie robót wynosiło 30 proc., co - jak podkreślały PKP PLK - nie gwarantowało terminowej realizacji zadania.

Inwestor podkreślał też, że pomimo wielu wezwań do podjęcia działań naprawczych i wsparcia udzielanego przez zamawiającego, konsorcjum nie realizowało kontraktu zgodnie z harmonogramem.

Trzy przetargi na modernizację E59

W tej sytuacji PKP PLK rozwiązały umowę i postanowiły podzielić inwestycję na trzy nowe przetargi, aby do końca 2015 r. zrealizować maksymalny zakres prac. W maju otwarto już oferty w przetargu na budowę skrzyżowań dwupoziomowych.

Natomiast na 3 czerwca zaplanowano otwarcie ofert w postępowaniu na roboty torowo-podtorzowe i okołotorowe. Po modernizacji trasa ma pozwalać pociągom na rozwijanie prędkości do 160 km/h.

Kontrakt na modernizację E59 był kolejną inwestycją realizowaną przez FCC, gdzie spółka znalazła się w sporze z inwestorem. W sierpniu 2013 r. prezydent Olsztyna zerwał FCC warty 250 mln zł kontrakt na budowę linii tramwajowej.

Natomiast w czerwcu 2014 r. spółka zerwała wartą 125 mln zł umowę na budowę obwodnicy Szczuczyna. FCC było także właścicielem austriackiego Alpine, które w czerwcu 2013 r. ogłosiło upadłość, a w Polsce było m.in. wykonawcą odcinka autostrady A1 Świerklany - Gorzyczki.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!



Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (1)

  • lef, 2015-10-26 19:04:58

    Kto odbuduje mi drogę rowerową z Poznania do Puszczykowa?


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!