PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Likwidacja białych plam komunikacyjnych do 2022 roku? W styczniu sprawą zajmie się rząd

  • Bartłomiej Frymus    14 grudnia 2018 - 12:00
Likwidacja białych plam komunikacyjnych do 2022 roku? W styczniu sprawą zajmie się rząd
Będą zmiany w organizowaniu transportu użyteczności publicznej (fot. commons.wikimedia.org/Artur Andrzej)

Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, że na początku roku projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw trafi na posiedzenie rządu. Nowe zapisy mają zmobilizować samorządy do organizowania przewozów użyteczności publicznej. Według resortu pozwoli to na znaczą poprawę dostępu do komunikacji autobusowej w wielu regionach.




  • Według zapewnień Ministerstwa Infrastruktury w styczniu na posiedzenie rządu ma trafić projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
  • Nowe zapisy mają poszerzyć sieć połączeń komunikacyjnych w wielu regionach, które dzisiaj są pozbawione komunikacji autobusowej i tworzą tzw. białe plamy komunikacyjne.
  • Nowelizacja ustawy narzuci na marszałków przygotowanie planu transportowego, a na samorządy organizację przewozów użyteczności publicznej.

Od dłuższego czasu w wielu województwach przewoźnicy komercyjni likwidują mało dochodowe połączenia autobusowe, szczególnie te łączące mniejsze miejscowości z większymi miastami. Na mapie kraju pojawia się coraz więcej białych plam komunikacyjnych. - Cierpią pasażerowie, którzy nie mogą dojechać do większych aglomeracji, do szkoły, lekarza czy do pracy – przyznaje Bogdan Oleksiak, dyrektor departamentu transportu drogowego w Ministerstwie Infrastruktury.

- Mamy ustawę z 2011 roku, ale ona nie funkcjonuje. Samorządy nie podejmują się organizacji transportu użyteczności publicznej. Postawiono na funkcjonujący system rynkowy komunikacji użyteczności autobusowej bez wsparcia przez państwo – zauważył Oleksiak.

Nowelizacja ustawy

Ministerstwo Infrastruktury chce poprawić sytuację w regionach. W tym celu przygotowano nowelizację ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Dokument trafił do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu. - Po uzyskaniu opinii komisji, projekt przekażemy na komitet stały Rady Ministrów – zapewnił dyrektor Oleksiak.

Najważniejszą zmianą jest nałożenie na marszałków obowiązku opracowania planów transportowych. Podstawą do sporządzenia dokumentu mają być potrzeby komunikacyjne zgłaszane przez samorządy.

Ministerstwo szacuje, że po zorganizowaniu komunikacji według planów transportowych poszczególne regiony mają być pokryte w 70 procentach transportem użyteczności publicznej. Reszta ma być skomunikowana przez przewoźników komercyjnych. Jednak obszar ich działalności szczegółowo określą marszałkowie.

- Zakładamy, że ustawa będzie przyjęta w styczniu przyszłego roku. Następnie gminy i powiaty będą miały sześć miesięcy na określenie potrzeb komunikacyjnych. W kolejnym kroku marszałkowie będą mieli rok na sporządzenie planów transportowych – sprecyzował przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury.

Jak dodał Oleksiak, w ostatnim etapie, najpóźniej do lipca 2020 roku, poszczególne samorządy będą musiały ogłosić przetargi nieograniczone na obsługę komunikacji. - Mamy nadzieję, że cały system realnie zacznie funkcjonować 1 stycznia 2022 roku – powiedział dyrektor Oleksiak.

Nowelizacja przewiduje ponadto utrzymanie ulg na przejazdy oraz wprowadza możliwość podpisywania porozumień pomiędzy samorządami na organizowanie połączeń komunikacyjnych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • Gralap, 2018-12-17 16:34:58

    Może trzeba przywrócić zlikwidowane lub zamknięte linie kolejowe na Warmii i Mazurach, wtedy i tam spadnie bezrobocie.
  • Henryk Gryko, 2018-12-17 07:12:37

    Dobry transport publiczny świadczy o dobrej organizacji państwa. Kiepski transport o kiepskiej organizacji. Dobry transport publiczny musi niestety kosztować. Samorządy są coraz biedniejsze. Gminy, powiaty i województwa. Ustawodawca zechce ciężar transportu przerzucić na biedne samorządy. Nic z teg...o nie wyjdzie. DOCHODY SAMORZĄDÓW SĄ ZA MAŁE W STOSUNKU DO NAŁOŻONYCH ZADAŃ.  rozwiń
  • Krzysiek, 2018-12-14 19:52:13

    Niestety informacje podane w artykule są co najmniej nieprecyzyjne. Ostateczną datą wg przepisów unijnych kiedy system transportu publicznego ma działać to 3 grudnia 2019 r.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.