PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Metropolia chce podnieść standardy infrastruktury rowerowej

  • PAP/MG    5 lutego 2019 - 21:25
Metropolia chce podnieść standardy infrastruktury rowerowej
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wypracowała dokument określający standardy budowy infrastruktury rowerowej. (fot. Pixabay)

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wypracowała dokument określający standardy budowy infrastruktury rowerowej. Teraz zachęca do ich przyjęcia gminy członkowskie - poinformowało we wtorek (5 lutego) biuro prasowe GZM.




  • "Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej" - to tytuł opracowania liczącego 140 stron, stworzonego we współpracy ze środowiskami rowerowymi i przedstawicielami wszystkich gmin Metropolii.
  • Przykładami, w które celują twórcy opracowania są miasta takie jak Warszawa, Wrocław, Kraków czy Gdańsk. Te miasta przyjęły podobne rozwiązania.
  • Zmiany to m.in. uzależnienie szerokości drogi rowerowej od natężenia ruchu. Minimalna szerokość dla drogi jednokierunkowej zgodnie ze "Standardami" wynosi 1,5 m, przy założeniu, że przejeżdża nią mniej niż 50 rowerów na godzinę.

Liczące 140 stron opracowanie pt.: "Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej", stworzony w konsultacji ze środowiskiem rowerzystów i przedstawicielami wszystkich gmin Metropolii, precyzuje kwestie związane z projektowaniem tras rowerowych, planowaniem ruchu rowerowego, oznakowaniem tras dla rowerów, czy wymaganiami technicznymi dla infrastruktury. Zdefiniowano w nim też kwestie utrzymywania i remontowania infrastruktury dla rowerów, a także integracji tych jednośladów z transportem zbiorowym.

Przedstawiciele Metropolii odwołują się przy tym do przykładów Warszawy, Wrocławia, Krakowa czy Gdańska, które przyjęły tego typu opracowania właśnie zarządzeniami swoich prezydentów.

"Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwa będzie budowa spójnej sieci tras rowerowych, która będzie służyła codziennej komunikacji pomiędzy miastami i gminami Metropolii" - zaznaczył cytowany przez Kamilę Rożnowską z zespołu prasowego GZM, oficer rowerowy Metropolii Marcin Dworak.

Dokument uzależnia szerokość drogi rowerowej od natężenia ruchu. Minimalna szerokość dla drogi jednokierunkowej zgodnie ze "Standardami" wynosi 1,5 m, przy założeniu, że przejeżdża nią mniej niż 50 rowerów na godzinę. Jeśli drogę w ciągu godziny pokonuje ok. 50-150 rowerów, jej szerokość powinna wynosić 2 m. Jeśli natomiast jest to więcej niż 150 rowerów, droga jednokierunkowa powinna mieć 2,5 m szerokości.

W przypadku dróg rowerowych dwukierunkowych minimalna szerokość to 2 m - poniżej 150 rowerów na godzinę. Przy natężeniu między 150 a 750 rowerów, szerokość drogi powinna wynosić 2-2,5 m. Przy natężeniu ponad 750 rowerów na godzinę droga dwukierunkowa powinna mieć 3-3,5 m szerokości.

Dokument precyzuje też, że drogi rowerowe w GZM powinny mieć nawierzchnię bitumiczną (MMA - mieszanka mineralno-asfaltowa), która jest przyjaźniejsza rowerzystom, niż kostka brukowa, a poza tym jest tańsza.

Obecne "Standardy i wytyczne dla infrastruktury rowerowej" dla Metropolii powstały z uwzględnieniem obowiązujących przepisów. Dokument został już przejęty uchwałą zarządu Metropolii; po wydrukowaniu trafi do miast i gmin GZM.

W 2014 r. nieistniejący już Górnośląski Związek Metropolitalny udostępnił: wskazówki i rozwiązania dot. ujednolicenia polityki i infrastruktury rowerowej, studium systemu tras rowerowych, a także analizę nt. uruchomienia wypożyczalni rowerów publicznych. Obecnie Metropolia kontynuuje prace nad systemem tras rowerowych i rowerem metropolitalnym.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać 1 stycznia 2018 r. Organizacja - na mocy ustawy przygotowanej specjalnie dla regionu - zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Z mocy ustawy Metropolia zajmuje się m.in. transportem publicznym. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.