PARTNER PORTALU
  • BGK

Metropolia i gospodarka

  • "Nowy Przemysł" (Michał Wroński)    14 listopada 2017 - 06:00
Metropolia i gospodarka
Mocną stroną śląskiej metropolii na pewno jest to, że już dziś postrzegana jest jako obszar o dużym potencjale gospodarczym. (Fot. Nowy Przemysł)

Udało się! Metropolia w województwie śląskim stała się faktem. Czy miasta i region wykorzystają tę szansę? Jak nowa struktura wpłynie na gospodarkę i inwestycje?




  • Dyskusja o metropolii na Górnym Śląsku i w Zagłębiu trwała przez ostatnich kilka lat, a oczekiwania są duże.
  • Mocną stroną śląskiej metropolii na pewno jest to, że już dziś postrzegana jest jako obszar o dużym potencjale gospodarczym.
  • - Dzięki utworzeniu metropolii atrakcyjność inwestycyjna może wzrosnąć. Samorządy będą mogły teraz wykorzystywać fakt, że stanowią część jednego organizmu - mówi Marcin Wandałowski z IBnGR.

Mimo politycznych zawirowań z początkiem września przedstawicielom 41 gmin regionu udało się wybrać władze Związku Metropolitalnego, a także przyjąć projekt jego statutu i budżetu. Zarząd metropolii śląsko-zagłębiowskiej wskazał swe priorytety na najbliższe kilka lat i określił pola współpracy z samorządem województwa. Kolejnych kilka miesięcy upłynie jeszcze pod znakiem prac organizacyjnych, by od 1 stycznia 2018 roku Związek mógł rozpocząć realizację powierzonych mu zadań.

Ustawowo - rozwój

Oczekiwania ze strony mieszkańców regionu są duże. Wszak dyskusja o metropolii na Górnym Śląsku i w Zagłębiu trwała przez ostatnich kilka lat, angażując samorządowców, polityków, naukowców, dziennikarzy, działaczy społecznych i przedsiębiorców.

W jej utworzeniu widziano (być może nieco nazbyt optymistycznie) receptę na wszystkie bolączki liczącej ponad 2 miliony mieszkańców aglomeracji - na brak koordynacji działań samorządów lokalnych, niepotrzebną konkurencję między miastami czy niewydolność transportu publicznego.

Naprawa tego ostatniego jawi się obecnie jako jeden z priorytetów metropolii na najbliższe kilka lat. Trudno zresztą, aby było inaczej - dwa spośród sześciu wskazanych w ustawie o związku metropolitalnym w województwie śląskim zadań dotyczą właśnie kwestii związanych z transportem zbiorowym. Ale - o czym warto pamiętać - wśród zadań tych zapisano również rozwój społeczny i gospodarczy obszaru metropolitalnego związku (w ramach zarządu związku za tę kwestię odpowiadać będzie prof. Krzysztof Zamasz z Katedry Administracji i Podstaw Zarządzania Politechniki Śląskiej).

Trzeba przyznać, że spośród wszystkich zapisanych w ustawie zadań metropolii, to akurat zostało sformułowane w sposób najmniej konkretny. Treścią wypełnią je dopiero działania władz metropolii i współpracujących z nimi samorządów lokalnych. Na co powinni zwrócić uwagę w swych poczynaniach?

Witamy inwestora

Jak podkreśla - zajmujący się tematyką rozwoju obszarów metropolitalnych we Francji - dr hab. Robert Pyka z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Śląskiego, potencjalni inwestorzy szukający lokalizacji dla nowych zakładów na pewno zwracać będą uwagę na "czynniki miękkie": uzbrojone działki i niskie koszty prowadzenia działalności to jedno, ale dziś liczy się także jakość i specyfika miejsca, odpowiedni poziom usług publicznych, w tym jakość transportu publicznego, a nawet oferta kulturalna. Przede wszystkim jednak metropolia musi pokusić się o przygotowanie i przedstawienie biznesowi oferty inwestycyjnej.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • Hanys, 2017-11-15 21:01:47

    Do Silesia: brzydko? OK. Ale województwo śląskie ma NAJMNIEJSZY procentowy udział osób żyjących poniżej granicy ubóstwa. A Katowice jest jednym z najbardziej zalesionych miast. A warunki ekonomiczne na Śląsku są bardzo dobre.
  • Silesia, 2017-11-14 09:17:45

    Aby Śląsko - Zagłębiowska Metropolia mogła osiągnąć sukces potrzeba TOP ludzi z biznesu, super wykształconych z dużym doświadczeniem zagranicznym a o takich ludziach w polityce i to jeszcze na obskurnym, patologicznym i z najbardziej zdegradowanym środowisku naturalnym w Europie - Śląsku można tylk...o pomarzyć.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.