Partner portalu

Ministerstwo Infrastruktury: Nie wprowadzamy zakazu parkowania na chodnikach

Resort infrastruktury zdementował pojawiające się w mediach informacje, że wprowadzi zakaz parkowania na chodnikach.
  • Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że wciąż będzie można parkować na części chodnika - na dotychczasowych zasadach.
  • Nowe przepisy zakładają, że minimalna szerokość nowo budowanych chodników ma być większa niż dotąd, zwiększy się z 1,5 do 1,8 metra.
  • Będzie on mógł być węższy tylko w nadzwyczajnych okolicznościach.  

"W nawiązaniu do nieprawdziwych i wprowadzających w błąd doniesień medialnych informujemy, że znowelizowane przepisy ustawy - Prawo o ruchu drogowym, które będą obowiązywały od 21 września br., w żaden sposób nie zmieniają obowiązującej możliwości zatrzymania lub postoju pojazdu samochodowego na drodze dla pieszych" - informuje Ministerstwo Infrastruktury.

- Naszym głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Z nowych przepisów wynika, że zarządy dróg powinni dążyć do takiego projektowania dróg i zatwierdzania projektów organizacji ruchu, które zwiększają bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Nowe przepisy nie wprowadzają żadnych ograniczeń ani niedogodności dla kierowców, pieszych czy rowerzystów - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Resort zapewnia, że w dalszym ciągu samochody o wadze do 2,5 tony będą mogły zaparkować na części chodnika (bokiem lub przodem), ale m.in. pod warunkiem, że pozostawią wolny pas chodnika o szerokości co najmniej 1,5 m.

Chodnik będzie trzyczęściowy

 

"Zmiana wprowadzona przepisami ustawy o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw ma na celu zlikwidowanie obecnie występującego dualizmu pojęciowego" - informuje resort.

Dodaje, że nowe przepisy techniczno-budowlane, które stosuje się do budowy lub przebudowy dróg publicznych, porządkują definicje ujęte w przepisach i wprowadzają podział drogi dla pieszych (chodnika) na trzy części:

- chodnik przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch;

- pas buforowy, który przylega do chodnika od strony jezdni, torowiska tramwajowego lub drogi dla rowerów i może być przeznaczony np. do postoju lub zatrzymania samochodów;

- pas obsługujący, przylegający do chodnika od strony granicy pasa drogowego (np. przy budynku), przeznaczony do pełnienia innych funkcji niż te dopuszczone na chodniku (m.in. prowadzenia działalności społeczno-gospodarczej czy sytuowania obiektów małej architektury, np. podjazdu dla osób niepełnosprawnych, schodów do budynku).

Zgodnie z nowymi przepisami chodnik musi być tak szeroki, żeby zapewnić bezpieczne poruszanie się po nim pieszych.

"Ponadto nieprawdziwe są informacje o zmniejszeniu wymaganej szerokości chodnika na drodze dla pieszych" - czytamy w komunikacie resortu. "Zgodnie z nowymi przepisami techniczno-budowlanymi minimalna szerokość chodnika powinna wynosić 1,80 m. Dotychczasowe przepisy wymagały, aby szerokość chodnika odsuniętego od jezdni wynosiła jedynie 1,50 m. Zarówno w obecnych, jak i nowych przepisach dopuszczono możliwość odstępstwa od tych szerokości, ale jedynie w nadzwyczajnych okolicznościach. Możliwe będzie zwężenie chodnika do nie mniej niż 1 m, ale pod warunkiem zaprojektowania miejsc do wymijania się osób ze szczególnymi potrzebami".

"Z nowych przepisów wynika, że zarządcy dróg powinni dążyć do takiego projektowania dróg i zatwierdzania projektów organizacji ruchu, które porządkują funkcje poszczególnych części drogi, zwiększają ich czytelność, a w konsekwencji zwiększają bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego" - tłumaczy ministerstwo.

 

KOMENTARZE1

  • Mariusz 2022-08-26 08:27:20
    Oczywiście, że ministerstwo nie wprowadza zakazu. Zakaz wprowadza ustawa przyjęta przez parlament, a ministerstwo nie jest uprawnione do interpretowania zapisów ustawy

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!