PARTNER PORTALU
  • BGK

Ministrowie transportu będą szukali lepszej formuły PPP

  • wnp.pl (Piotr Stefaniak)    5 września 2011 - 13:49
Ministrowie transportu będą szukali lepszej formuły PPP

W ciągu dwóch dni debaty chcemy określić, czy finansowanie inwestycji w formule partnerstwa publiczno prywatnego (PPP) może być lekarstwem na kryzys, a jeżeli tak, to po spełnieniu jakich warunków - powiedział dziennikarzom wiceminister infrastruktury Radosław Stępień przed rozpoczynającym się w Sopocie nieformalnym spotkaniem ministrów ds. transportu z 27 krajów UE.




Głównym tematem będzie szukanie odpowiedzi na pytanie, jaki skutek dla długu publicznego i deficytu państwa ma zawieranie umów w systemie PPP. Wiceminister Stępień sugerował, że strona polska będzie opowiadała się za wyłączeniem takich zobowiązań z łącznego zadłużenia państwa, bowiem jeżeli nadal będą ona tak liczone jak obecnie, to „administracja publiczna sama może generować zadłużenie, np. w formule zamówień publicznych, ale to hamuje zakres inwestowania.”

O tym, jak istotne znaczenie ma PPP dla gospodarki i stanu jej finansów świadczą także krajowe dane. Średnio ponad 21 proc. wartości inwestycji zrealizowanych w tej formule wraca do budżetu państwa, w postaci odprowadzanych składek (na ZUS) i podatków (CIT, PIT, VAT). Przy realizacji budowy w tym trybie na odcinku autostrady A1 Rusocin - Nowe Marzy pracowało bezpośrednio 3 tys. osób, w tym wielu podwykonawców lokalnych, a pośrednio (dostawcy i kooperanci) drugie tyle. Obecnie na tym odcinku na trwałe zatrudnionych jest blisko 200 osób.

- Chcemy także jasno sprecyzować podział ryzyk pomiędzy stronę publiczną a biznesową, bowiem to jest drugi klucz do zawarcia udanej umowy i jej efektywnej realizacji - dodał wiceminister.

Z analizy MI wynika, że doświadczenia w stosowaniu PPP mają wszystkie kraje członkowskie UE. Jednak w odpowiedzi na pytanie naszego ministerstwa cztery kraje stwierdziły (Estonia, Litwa, Łotwa i Szwecja), że dotyczą one tylko projektów lokalnych, trzy podkreśliły (Czechy, Słowacja i Węgry), że mają negatywne doświadczenia, a 10 było z nich zadowolonych.

W 2010 roku w całej UE w sektorze transportu i budownictwa infrastrukturalnego zawarto 112 projektów w formule PPP o wartości 18,3 mld euro, czyli blisko połowę wszystkich inwestycji PPP. Jednak widać wyraźne spowolnienie i liczby nowych projektów (np. w 2006 roku było ich 145), i wartości.

- Także polskie doświadczenia wskazują, że wielką barierą jest brak jasności pewnych kryteriów PPP, w oparciu o które banki godzą się lub nie na sfinansowanie projektu - dodał wiceminister Stępień.

Tak było w przypadku dwóch nieudanych projektów budowy odcinków autostrad: Stryków-Konotopa oraz Stryków-Pyrzowice. Dwa udane to: Świecko-Nowy Tomyśl oraz wspomniane Rusocin - Nowe Marzy.

- W Sopocie będziemy ponadto rekomendować budowę w formule PPP odcinka A1 Tuszyn-Pyrzowice oraz A2 Warszawa – granica wschodnia – dodał wiceminister.

Odpowiadając na nasze pytanie podkreślił on, że w PPP prawdopodobnie mogą być zrealizowane dwa wielkie projekty tego dziesięciolecia - budowa centralnego portu lotniczego oraz kolei dużych prędkości. Obecnie trwają studia analityczne nad opłacalnością obu inwestycji oraz sposobu ich sfinansowania. - Analizy udzielą też odpowiedzi na pytania, czy istnieją przesłanki do udzielenia potencjalnym inwestorom prywatnym kredytów przez banki oraz realności spłaty takich zobowiązań - dodał wiceminister Stępień. Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
Ze względu na ciszę wyborczą komentowanie zostało wyłączone.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.