PARTNER PORTALU
  • BGK

MK: co trzeci Polak próbuje ograniczyć emisję zanieczyszczeń powietrza

  • PAP    19 grudnia 2019 - 12:44

Co trzeci Polak próbuje ograniczyć emisję zanieczyszczeń powietrza, a 40 proc. ogranicza picie butelkowanej wody - wynika ze zleconego przez resort klimatu badania poziomu świadomości i postaw wobec jakości powietrza, gospodarki odpadami i butelek zwrotnych.




Jak podano w komunikacie Ministerstwa Klimatu (MK), w przekonaniu respondentów największym źródłem zanieczyszczeń powietrza jest ogrzewanie domów - uważa tak ponad połowa badanych. Na drugim miejscu najczęściej pojawiały się emisje z pojazdów, a na trzecim - przemysł.

Z badania wynika, że jedna trzecia Polaków podejmuje działania na rzecz ochrony własnego zdrowia związane z jakością powietrza w miejscu zamieszkania. Są to głównie mieszkańcy dużych miast. Najczęściej śledzimy komunikaty dotyczące stanu powietrza.

Według MK, również co trzeci badany osobiście podjął działania, mające na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń. Najbardziej popularne formy to: rezygnacja z poruszania się samochodem na rzecz komunikacji miejskiej albo jazdy rowerem lub chodzenia pieszo, zmiana systemu ogrzewania domu czy mieszkania, wymiana sprzętu AGD lub RTV na energooszczędny.

Zdaniem badanych najważniejszymi działaniami, które powinny być stosowane w celu poprawy jakości powietrza są: wymiana starych pieców na niskoemisyjne, zwiększenie kontroli emisji spalin w samochodach i zwiększenie kontroli nad tym, co jest palone w przydomowych piecach.

Jeśli chodzi o gospodarkę odpadami, to ponad połowa badanych deklaruje, że próbuje zmniejszyć ilości generowanych odpadów: zwraca uwagę na oznaczenia związane z ekologią i środowiskiem podczas robienia zakupów, unika kupowania "pakowanych" towarów i ogranicza zakup produktów jednorazowych.

Resort podaje, że ponad jednak trzecia Polaków zapytanych o wprowadzenia zakazu sprzedaży jednorazowych plastikowych produktów codziennego użytku (tj. kubki, talerze, sztućce, słomki itp.) wskazuje, że w sprzedaży powinny być tylko plastikowe produkty codziennego użytku, które poddawane mogą być bardziej skutecznemu recyklingowi. Jedna czwarta to z kolei zwolennicy całkowitego zakazu sprzedaży jakichkolwiek jednorazowych plastikowych produktów codziennego użytku.

Ponad połowa badanych deklarowała, że unika kupowania jednorazowych produktów z plastiku oraz stara się kupować owoce i warzywa luzem. Z kolei ponad 40 proc. ogranicza picie butelkowanej wody, a także stara się wybierać produkty: w zwrotnych opakowaniach, nadające się do recyklingu lub nienadmiernie opakowane. Nieco mniejszy odsetek wskazał na ograniczenie korzystania z jednorazowych reklamówek i chodzenie na zakupy z własnymi pojemnikami na żywność i torbami.

Zdaniem autorów badania, cena torebki foliowej przeważnie nie zniechęca Polaków do jej kupowania, choć robią to rzadziej niż przed wprowadzeniem opłaty.

Jak wskazuje komunikat, Polacy zazwyczaj nie zwracają uwagi przy zakupie napojów w szklanych opakowaniach na informację dotyczącą możliwości ich zwrotu. Jednocześnie opinie na temat wprowadzenia kaucji za wszystkie szklane i plastikowe butelki są zróżnicowane. Respondenci są pod tym względem podzieleni pomiędzy aprobacją rozwiązania dotyczącego wprowadzenia kaucji za wszystkie butelki (34,6 proc.) lub niewprowadzaniem żadnych opłat (33,4 proc.).

Badania zrealizowano techniką CATI. Badanie jest ogólnopolskie, a przebadana próba jest reprezentatywna ze względu na zmienne demograficzne: płeć, wiek i miejsce zamieszkania (wielkość miejscowości i województwo). Maksymalny błąd szacowania dla próby losowej liczącej 1000 osób wynosi 4 proc.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.