PARTNER PORTALU
  • BGK

Nowe obowiązki JST w 2020 roku - analiza przepisów

  • Bogdan Bugdalski    7 stycznia 2020 - 11:42
Nowe obowiązki JST w 2020 roku - analiza przepisów
Nowy rok zawsze wiąże się z nowymi obowiązkami. W 2020 r. nie będzie ich zbyt wiele, ale pracy samorządowcom i tak nie zabraknie. Na zdjęciu UM w Łodzi. (fot. UM Łódź)

Nowy rok to dla jednostek samorządu terytorialnego zazwyczaj nowe obowiązki wynikające z wchodzących w życie nowych lub znowelizowanych przepisów prawa. Będzie więc ich sporo, zwłaszcza że część weszła w życie pod koniec 2019 r. Zdaniem ekspertów to jednak nowe Prawo zamówień publicznych będzie najważniejszą sprawą, z którą samorządy będą musiały sobie w tym roku poradzić, mimo że regulacje w ich zakresie wejdą dopiero 1 stycznia 2021 r.




  • Zmiany w zasadach ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę i jego wysokości oraz możliwość świadczenia usług społecznych w ramach centrów usług społecznych to dwie najważniejsze regulacje, które weszły w życie 1 stycznia 2020 r.
  • Nowych obowiązków jednostek samorządu terytorialnego jest jednak więcej. Największy problem może stanowić realizacja zadań w zakresie gospodarki odpadami oraz kwestia przygotowania pracowniczego i organizacyjnego do nowych wymogów Prawa zamówień publicznych.
  • Zdaniem Marka Wójcika samorządy liczą na zmiany w przepisach dotyczących zagospodarowania przestrzennego oraz regulacje dotyczące nowej perspektywy finansowania unijnego.

Rok 2020 nie zaskoczył samorządowców nowymi, bardzo wymagającymi regulacjami. Przepisy, które weszły z dniem 1 stycznia, nie wiążą się też z koniecznością przestawiania dotychczasowej organizacji pracy lub specjalnych nakładów sił i środków. Najważniejsze z nich to bowiem:   

1. Dwa lata na wymianę pojazdów

Ustawa z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1527), która w przypadku jednostek samorządu terytorialnego wydłużyła o dwa lata obowiązek zapewnienia udziału pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych przez nie pojazdów. Od dnia 1 stycznia 2022 r. ten udział ma wynosić co najmniej 10%.

2. CUS, czyli kompleksowa pomoc społeczna

Ustawa z 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz.U. 2019 poz. 1818), której celem jest rozwój i integracja systemu usług społecznych na poziomie lokalnym. Na podstawie tej ustawy od 1 stycznia 2020 r. gminy samodzielnie lub wespół z gminami sąsiednimi oraz organizacjami społecznymi mogą tworzyć centra usług społecznych. Celem CUS jest zaspokajanie przez gminę potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie określonych usług społecznych oraz koordynacji tych usług. Działalność CUS ma zwiększyć dostępność usług społecznych dla mieszkańców, samorządom zaś ułatwić zaspokajanie rosnących i zmieniających się potrzeb osób, rodzin i społeczności lokalnych, wymagających wsparcia w sposób bardziej kompleksowy i skoordynowany. Działalność CUS ma się przyczynić do integracji samych społeczności lokalnych.

Tworzenie CUS jest dla gmin fakultatywne.  

3. Zmiany w sposobie liczenia płacy minimalnej

Ustawa z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. 2019 poz. 1564), która rozszerza katalog elementów składowych wynagrodzenia za pracę, które nie będą brane pod uwagę przy obliczaniu wysokości minimalnego wynagrodzenia pracownika - o dodatek za staż pracy.

Warto nadmienić, że podniesienie minimalnej pensji do 2600 zł było dla samorządu sporym zaskoczeniem. Wielu samorządowców sygnalizowało również, że wyłączenie dodatku za staż pracy z części składowych minimalnego wynagrodzenia jeszcze bardziej obciąży budżety samorządowe oraz wpłynie na spłaszczenie poziomu wynagrodzeń pracowników samorządowych. Wielu z nich sygnalizowało również, że może się to zakończyć zatrudnianiem na ¾ etatu.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.