PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Nowe Prawo zamówień publicznych już wkrótce, ale przepisy zmienią się dopiero w 2021 roku

  • Bogdan Bugdalski    13 czerwca 2019 - 06:00
Nowe Prawo zamówień publicznych już wkrótce, ale przepisy zmienią się dopiero w 2021 roku
Prezes UZP Hubert Nowak liczy, że nowe Prawo zamówień publicznych zostanie szybko uchwalone (fot. BB)

Uproszczona procedura dla zamówień poniżej progu unijnego,prostsze tryby kontraktowania, obowiązek przeprowadzenia analizy potrzeb i oceny ryzyka, fakultatywne wadium, oświadczenia w formie elektronicznej, ciągłość informacji o realizowanym zamówieniu, rozszerzenie możliwości wnoszenia odwołania - to najważniejsze zmiany jakie zawiera nowa ustawa Prawo zamówień publicznych. - Projekt generalnie się podoba i na pewno zmierza w dobrą stronę - mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.




  • W czwartek (13 czerwca) Komitet Stały Rady Ministrów będzie rozpatrywał projekt nowego Prawa zamówień publicznych i prawdopodobnie go poprze. W lipcu ustawa na pewno będzie w Sejmie.
  • Ponad roczne vacatio legis pozwoli uczestnikom postępowań o zamówienie przygotować się do wprowadzonych zmian.  
  • Mówiąc krótko, proponujemy dużo ciekawych rozwiązań, które z pewnością ułatwią życie samorządom, a także rynkowi wykonawców - twierdzi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

 

Czy Prawo zamówień publicznych naprawdę musi być zmienione?

Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych: Ustawa ma już 15 lat i w mojej ocenie oraz w ocenie wszystkich środowisk, z którymi konsultowaliśmy te ustawę w IV kwartale 2016 r., należy ją zmienić.

Oczywiście każde środowisko miało swoje postulaty, bo inna jest perspektywa widzenia tych zmian przez wykonawców, inna w oczach zamawiających, a jeszcze inna w opinii świata nauki czy kontrolerów. Generalnie jednak wszyscy reprezentują podobne stanowisko, że obecna ustawa spełniła swoją rolę, ale dzisiaj są inne wyzwania i powinna nadążać za rozwojem cywilizacji, czego nie potrafi.

Czy proponowane zmiany będą korzystne dla samorządów?

- Dokładnie tak. Przykładowo, proponujemy uproszczoną procedurę dla zamówień poniżej progu unijnego. Dane wskazują, że tylko od 1/6 do 1/5 zamówień realizowanych w Polsce przekracza ten próg. Pozostałe 4/5 czy 5/6 to procedury regulowane przepisami krajowymi. I powstaje pytanie, czy reżim, który jest przewidziany na zamówienia powyżej 30 mln zł – bardzo rygorystyczny i regulowany dyrektywami unijnymi – stosować do zamówień, które opiewają na kwotę 300 tys. zł. Racjonalnie wydaje nam się, że nie. W ich przypadku powinny być to dużo prostsze procedury, chociażby z tego powodu, że inne firmy uczestniczą w zamówieniach o wartości 10, 20 czy 30 mln zł, a inne w postępowaniach o 200, 300 czy 800 tys. zł. Zupełnie inny jest sposób przyjmowania ofert, inny sposób realizacji zamówienia i inna długość trwania. Dlatego warto wprowadzić takie rozróżnienie.

Na czym ma ta uproszczona procedura polegać?

- Dla tańszych zamówień będą prostsze tryby kontraktowania. Czyli mamy publiczną informację, że rozpoczynamy postępowanie, ale trwa ono krócej, nie jest tak sformalizowane, jak obecnie, nie będzie obowiązku kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Zmiana dotyczyć będzie również kwestii związanej z możliwością negocjowania złożonych ofert w celu ich ulepszenia, której obecnie nie ma. Są złożone oferty przekraczające budżet zamawiającego i nie można już wiele z takimi ofertami zrobić.

Inny przykład. W samorządach często mamy do czynienia z sytuacją, w której wykonawca spóźnia się z remontem drogi. Zamawiający nie wie, jak temu zaradzić, bo zbliża się sezon zimowy. Z jednej strony liczy, że wykonawca skończy prace na czas, z drugiej podejrzewa, że nie będzie to możliwe, bo kalendarz jest nieubłagany. Proponujemy, w sytuacji odstąpienia zamawiającego od takiej umowy, by postępowanie na wybór nowego wykonawcy przeprowadził w procedurze negocjacji bez ogłoszenia z wykonawcami, którzy uczestniczyli w pierwotnej procedurze. Czyli zamawiający nie będzie musiał ogłaszać nowego przetargu, do którego zgłoszą mu się wszyscy zainteresowani, a będzie prowadził negocjacje z tymi, którzy wcześniej wyrazili zainteresowanie tym zamówieniem, przeanalizowali je i złożyli na nie ofertę.  





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.