PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

O zezwoleniu na zbiórkę i odzysk odpadów

  • Jadwiga Sołtysek (prawnik kancelarii KSP Legal & Tax Advice)    14 listopada 2011 - 13:51
O zezwoleniu na zbiórkę i odzysk odpadów

Jak odbywa się przeniesienie zezwolenia na zbiórkę i odzysk odpadów na inny podmiot?




Prowadzenie działalności w zakresie zbiórki i odzysku odpadów wymaga uzyskania zezwolenia. Organem właściwym w sprawie jego wydania jest starosta lub marszałek województwa, a dla przedsięwzięć które mają być prowadzone na obszarach zamkniętych - regionalny dyrektor ochrony środowiska.

Zezwolenie na zbiórkę i odzysk odpadów wydawane jest w drodze decyzji administracyjnej na wniosek zainteresowanego podmiotu. Udzielenie zezwolenia poprzedzone jest przeprowadzeniem postępowania administracyjnego.

W jego toku organ administracji dokonuje oceny, czy podmiot zainteresowany uzyskaniem zezwolenia spełnia wymogi określone w przepisach prawa, a ponadto czy prowadzona przez niego działalność nie będzie zagrażać środowisku.

Jak podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 20 grudnia 2007 roku: "Każde postępowanie administracyjne jest postępowaniem indywidualnym i organ administracji rozstrzygający indywidualną sprawę nie jest związany innymi rozstrzygnięciami podjętymi w sprawach podobnych, albowiem w każdej nowej sprawie może nastąpić odmienna interpretacja stanu faktycznego (por. wyrok WSA w Warszawie z dnia 20 grudnia 2007 roku, II Sa/Wa 1799/07). ''

Czytaj też: Śmieciowe obowiązki gmin

Decyzja zezwalająca na zbiórkę i odzysk odpadów skierowana jest do konkretnego adresata (np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) rozstrzyga konkretną sytuację, określając o prawach i obowiązkach jej adresata - tj. podmiotu zainteresowanego prowadzeniem działalności w zakresie zbiórki i odzysku odpadów.

W zezwoleniu na zbiórkę i odzysk odpadów organ administracji wskazuje m.in.: rodzaje odpadów przeznaczonych do zbierania, miejsce i sposób magazynowania odpadów, oznaczenie miejsca prowadzenia działalności w zakresie odzysku odpadów oraz czas obowiązywania zezwolenia.

Zagadnienie dopuszczalności przejścia zezwolenia na zbiórkę i odzysk odpadów na inny podmiot pojawia się najczęściej w związku z przekształceniami podmiotowymi w spółkach, tj. podczas podziału, łączenia oraz przejmowania spółki przez inny podmiot (dotyczy to oczywiście także spółek należących do samorządów).  

Problematyka przekształceń podmiotowych uregulowana jest w art. 494 k.s.h. Jak zgodnie wskazuje się w literaturze, w prawie administracyjnym obowiązuje zasada ograniczonej sukcesji. Polega ona na tym, że co do zasady na spółki sukcesorki przechodzą z dniem połączenia zezwolenia, koncesje, ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej lub którejkolwiek ze spółek łączących się w trybie fuzji (por. A. Kidyba, Kodeks spółek handlowych. Komentarz. 2011).

Ograniczenie przejścia zezwoleń na nowe spółki może wynikać z przepisów ustaw, bądź z treści decyzji administracyjnej (zezwolenia, koncesji, ulgi itp.).

Czytaj też: Przetarg obowiązkiem gminy

Także Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 24 kwietnia 2007 roku orzekł, że ustanowiona w art. 494 § 1 k.s.h. sukcesja praw i obowiązków nie ma charakteru bezwzględnego, doznając ograniczeń na gruncie prawa publicznego (por. wyrok NSA w Warszawie z dnia 24 kwietnia 2007 roku, II OSK 674/06).





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.