PARTNER PORTALU
  • BGK

Parki kulturowe, czyli jak samorządom idzie porządkowanie zabytkowej przestrzeni

  • Piotr Wiewióra    4 listopada 2019 - 12:45
Parki kulturowe, czyli jak samorządom idzie porządkowanie zabytkowej przestrzeni
Zmiany, które zaszły na zakopiańskich Krupówkach po utworzeniu parku kulturowego (fot. zakopane.pl)

Liczba funkcjonujących na terenie polskich gmin i miast parków kulturowych zbliża się już do 40. Trwają także przygotowania do utworzenia kolejnych, więc możliwe, że w ciągu kilku lat będzie ich blisko 50. Formalne nadanie części miasta statusu parku kulturowego to jedno, ale trzeba jeszcze wdrożyć przyjęte zasady, co prawie zawsze spotyka się z oporem, m.in. osób prowadzących działalność gospodarczą.




  • Samorządy decydują się na utworzenie parków kulturowych, ponieważ chcą uporządkować chaos reklamowy oraz spowodować korzystne zmiany w ładzie przestrzennym i estetyce.
  • Na zakopiańskich Krupówkach park kulturowy funkcjonuje od trzech lat. Urzędnicy twierdzą, że jest poprawa na lepsze, ale przyznają jednocześnie, że wciąż występuje problem m.in. z handlarzami. Nie pomagają ani mandaty, ani rekwirowanie towarów.
  • Jeszcze w tym roku uchwały w sprawie utworzenia parków podjąć mają radni Krakowa i Rudy Śląskiej. W niedalekiej przyszłości powinno to nastąpić również m.in. w Warszawie, Przemyślu i Chorzowie.

Park kulturowy to jedna z ustawowych form ochrony zabytków w Polsce. Zgodnie z art. 16 ustawy o ochronie i opiece nad zabytkami „rada gminy, po zasięgnięciu opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków, na podstawie uchwały, może utworzyć park kulturowy w celu ochrony krajobrazu kulturowego oraz zachowania wyróżniających się krajobrazowo terenów z zabytkami nieruchomymi charakterystycznymi dla miejscowej tradycji budowlanej i osadniczej”.

W praktyce oznacza to na ogół stworzenie zasad i ograniczeń, których przestrzeganie ma doprowadzić do uporządkowania chaosu reklamowego oraz korzystnie wpłynąć na ład przestrzenny i estetykę na danym obszarze. Trzeba więc dostosować do określonych wymogów formy reklamowania działalności gospodarczej, wygląd elewacji budynków, a w przypadku zamiaru przeprowadzenia inwestycji budowlanych nie na wszystko można sobie pozwolić. W przeciwnym wypadku samorząd może nałożyć karę finansową.

To, co dla mieszkańców jest krokiem w odpowiednim kierunku, niekoniecznie spotyka się z aprobatą przedsiębiorców czy właścicieli budynków znajdujących się w strefie takiej ochrony. Często zdarza się, że krytykują oni proponowane zasady - zarówno na etapie konsultacji społecznych, jak i już po wprowadzeniu ich w życie.

Niełatwego zadania uporządkowania przestrzeni w ścisłym centrum podjęły się władze Zakopanego, w połowie 2016 roku ustanawiając park kulturowy na słynnych Krupówkach.

W Zakopanem „walka z wiatrakami”?

Zgodnie z zapisami uchwały rady miejskiej, z fasad kamienic przy Krupówkach miały zniknąć wielkie reklamowe billboardy, zakazano także wywieszania towaru poza obrębem straganów, niedozwolona jest sprzedaż „z ręki” oraz usługi tzw. wędrownych przebierańców oferujących fotografie. Za niedostosowanie się do przepisów uchwały wprowadzono mandat w wysokości do 500 zł.
Na początku mało kto do nowych ograniczeń się stosował. Z czasem sytuacja się poprawiła, ale jak wynika z relacji zakopiańskich urzędników, rewelacji nie ma, szczególnie jeśli chodzi o handlujących „z ręki”.

- Jeśli chodzi o handel, to nie mamy pełnego sukcesu. Na pewno jest zmiana na lepsze, ale musimy mieć świadomość, że Zakopane to miasto turystyczne, na którym prawie każdy chce zarobić. Wciąż często zdarzają się przypadki, że handlarze obnośni łamią zapisy uchwały - wyjaśnia Kinga Handzel, członek Zespołu ds. Zarządzania Parkiem Kulturowym Krupówki. - W szczycie sezonu, przy takiej ilości strażników miejskich, jaką mamy, nie jesteśmy w stanie w pełni dopilnować, czy zapisy uchwały są przestrzegane. Strażnicy musieliby non stop tylko monitorować Krupówki, rozstawieni na całym ich obszarze. Należałoby podwoić ich ilość - podkreśla.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • jan, 2019-11-05 09:36:11

    przepisy są jakie są, ale to gminom nie opłaci się likwidować reklam, widocznie mają w tym interes

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.