W pandemii wzrost cen najbardziej odczuło 20 proc. konsumentów z największymi wydatkami – wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego i Mastercard „Konsumpcja w pandemii”. Dodano, że pandemia nie przyczyniła się do zwiększenia nierówności w wydatkach poszczególnych grup społecznych.
Jak wskazano w opublikowanym w czwartek raporcie, wiosną 2020 r. wydatki konsumpcyjne były niższe o 40 proc. od oczekiwanych i równocześnie o 30 proc. niższe rok do roku. "O ile rzeczywista inflacja w czasie pierwszego wiosennego lockdownu mogła być wyższa o nawet 0,96 pkt. proc. niż oficjalna miara GUS, to od czerwca 2020 r. wskaźnik pozostaje na niższym poziomie niż w rzeczywistości" - podano.
Według analityków pandemia nie przyczyniła się też do zwiększenia nierówności w wydatkach poszczególnych grup społecznych. "Wzrost cen najbardziej odczuło 20 proc. konsumentów z największymi wydatkami" - wskazano. Wynikało to m.in. z ograniczeń w handlu i usługach, które zatarły różnice w strukturach portfeli.
lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!
Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!