PARTNER PORTALU
  • BGK

Planowanie strategiczne w samorządach nie istnieje. Potrzeba kreatywności i konsekwencji

  • MN    5 kwietnia 2017 - 14:22
Planowanie strategiczne w samorządach nie istnieje. Potrzeba kreatywności i konsekwencji
Planowanie strategiczne w samorządach wymaga sprawdzonych wzorców stosowanych w sektorze prywatnym. (fot. fotolia)

Lokalne finanse potrzebują planowania strategicznego - opartego na kreatywności, ciągłości i doświadczeniach sektora prywatnego.




• Samorządy przywykły do zamykania budżetów z wynikami ujemnymi, a wieloletnie prognozy finansowe na niewiele się zdają.

• Eksperci podkreślają, że w jednostkach samorządu terytorialnego potrzebne jest planowanie strategiczne, jako proces złożony i wielowymiarowy.

• Ich zdaniem potrzeba myślenia kreatywnego, które jest przeciwieństwem typowej dla administracji publicznej biurokracji. 

Autorzy raportu „Realizacja usług publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego – ograniczenia, możliwości, rekomendacje” zwracają uwagę, że stan lokalnych finansów jest wypadkową wielu uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych. Wynikają one z potencjału lokalnej bazy ekonomicznej, sytuacji demograficznej, umiejętności zarządzania finansami, a także z uwarunkowań prawnych i polityki państwa w zakresie kształtowania zadań i finansów jednostek samorządu terytorialnego.

Pisząc o długach budżetów JST autorzy podkreślają, że przez większą część okresu 2004-2015 samorządy zamykały budżety wynikiem ujemnym. Dominujący i stale rosnący udział w strukturze zadłużenia mają kredyty i pożyczki (94 proc. w 2015 r.).

Wieloletnie prognozy finansowe na nic się zdają

W raporcie podkreślono również, że wieloletnie prognozy finansowe charakteryzują się występowaniem kilku typowych dla tego rodzaju dokumentów trendów. Po pierwsze, są to wydatki majątkowe, wśród których dominują wydatki inwestycyjne, systematycznie spadają (w roku 2020 w stosunku do roku 2015 o blisko 40 proc.), co – zdaniem autorów raportu – nie jest prawdopodobne.

Po drugie – zannualizowany wzrost wydatków bieżących do roku 2020 wynosi 1,26 proc., co – zważywszy na historyczne stopy wzrostu – również wydaje się być nierealne, tym bardziej, że prognozy te wydają się nie uwzględniać kosztów związanych z eksploatacją oddawanych do użytku inwestycji (zannualizowany wzrost dochodów bieżących w tym samym okresie wynosi 1,75 proc.).

Potrzeba myślenia ciągłego i kreatywnego

Autorzy zwracają uwagę na dużą rolę planowania strategicznego w jednostkach samorządu terytorialnego, jako procesu złożonego i wielowymiarowego. Podkreślają, że racjonalne planowanie w gminie, powiecie czy województwie, wymaga znajomości specyfiki i celów sfery użyteczności publicznej oraz umiejętnego stosowania nowoczesnych metod zarządzania, sprawdzonych w sektorze prywatnym. Jako podstawowe cechy dobrego planowania strategicznego wskazują:

- identyfikację problemów,

- kompleksowość rozwiązywania problemów,

- orientację na przyszłość,

- orientację na wyniki.

Jako podstawę zarządzania strategicznego autorzy wskazują kreatywność. Na szczeblu lokalnym oznacza ona zdolność władzy samorządowej do efektywnego wykorzystywania posiadanych zasobów, przy zastosowaniu właściwych metod, technik i instrumentów, w celu poprawy bieżącego funkcjonowania i rozwoju jednostki terytorialnej.

Administracja publiczna jest niczym zaprogramowany robot

Niestety w praktyce wygląda to zupełnie odwrotnie. Jak czytamy w raporcie, źródłem wielu problemów w zakresie zarządzania JST są uwarunkowania historyczne.  Autorzy piszą o najwcześniej ukształtowanym i poniekąd „klasycznym” modelu zarządzania w sektorze publicznym, określanym często mianem biurokratycznego.



Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
Ze względu na ciszę wyborczą komentowanie zostało wyłączone.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.