PARTNER PORTALU
  • BGK

PLK: na linii kolejowej Zawiercie – Częstochowa dwa nowe tory do Myszkowa

  • PAP    11 grudnia 2019 - 16:51

Na modernizowanej linii kolejowej nr 1 między Zawierciem a Częstochową dostępne są już dwa nowe tory od Zawiercia do Myszkowa, a także nowy tor od Poraja do Częstochowy – podała w środę spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.




Po rozplanowanym do III kwartału 2020 r. remoncie, podróż tym odcinkiem - historycznej kolei warszawsko-wiedeńskiej - ma skrócić się o blisko 10 minut.

W środę zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, poinformował o postępach wartej ponad 380 mln zł inwestycji między Zawierciem a Częstochową, wykonywanej przez firmę ZUE.

Według PLK od listopada br. pociągi jeżdżą po dwóch nowych torach z Zawiercia do Myszkowa i na tym odcinku podróżni korzystają z nowych peronów na stacji Myszków oraz na przystankach: Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole (na przystanku Myszków Mrzygłód budowane jest jeszcze przejście podziemne).

Nowym torem kursują też już pociągi między Porajem a Częstochową. Między tymi stacjami są nowe, podwyższone względem dotychczasowych perony w Korwinowie i Częstochowie Rakowie (na tym ostatnim przystanku remontowane jest przejście podziemne będą zamontowane windy).

PLK akcentują, że wykonawca prac stosuje m.in. zaawansowaną mechanizację. Na 14 km torów (z 88 km objętych kontraktem) między Myszkowem a Porajem wykorzystywana jest maszyna PUN, czyli pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej. Urządzenie to ściąga stary tor, a w jego miejsce układa nowe szyny z podkładami - skracając prace na tym założonym odcinku "jedynki" ze standardowych ok. trzech miesięcy do ośmiu dni.

Do wykonania są jeszcze m.in. przebudowa przystanków Myszków Nowa Wieś, Żarki Letnisko, Masłońskie Natalin oraz stacji Poraj. Na stacji Poraj PLK budują też nową nastawnię.

Prace prowadzone są bez wstrzymania ruchu. W korygowanym okresowo rozkładzie jazdy są utrudnienia dla podróżnych - np. wraz z rozpoczęciem prac w ub. roku niektóre pociągi regionalne i dalekobieżne skierowano przez stację Częstochowa Mirów, z pominięciem Korwinowa.

Obsługujące ruch regionalny Koleje Śląskie starają się minimalizować potrzebę wprowadzenia komunikacji zastępczej. Ostrzegają jednak, że pociągi wykorzystującej tę trasę linii S1 mają często korygowane godziny odjazdów, zdarzają się też ich opóźnienia. Szczegółowe informacje na temat rozkładu jazdy i kursowania pociągów są dostępne m.in. na stronie portalpasazera.pl oraz na stronach przewoźników.

Prace, które są powodem tych utrudnień, zakładają ogółem modernizację 44 km trasy (88 km torów). Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą nią do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Remont umożliwi kursowanie ciężkich pociągów towarowych, zapewniając maksymalny nacisk 221 kN/oś. Zaplanowano remont i przebudowę m.in. 20 mostów i dwóch wiaduktów. Zmodernizowanych zostanie 15 przejazdów kolejowo-drogowych.

Projekt "Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa - Zawiercie" realizowany jest w formule "projektuj i buduj". Współfinansowanie projektu o wartości ok. 371 mln zł zapewnia kwota 198,3 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Proces realizacji inwestycji nadzoruje Fundacja Batorego w ramach "Paktu Uczciwości" - pilotażowego programu organizowanego przez Komisję Europejską.

W poprzednich latach PLK remontowały już kluczowe odcinki linii kolejowej nr 1, nazywanej "wiedenką", m.in. zrewitalizowały odcinek Koluszki - Częstochowa. W 2014 r. zakończyła się modernizacja trasy między Zawierciem i Dąbrową Górniczą Ząbkowicami; przygotowania w terenie do modernizacji ostatniego odcinka tej linii między Częstochową i Zawierciem rozpoczęły się w ubiegłoroczne wakacje.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.