PARTNER PORTALU
  • BGK

Prawo Zamówień Publicznych: in house zostaje

  • pt    21 marca 2019 - 14:11
Prawo Zamówień Publicznych: in house zostaje
Dla samorządów szczególnie ważne są zasady dotyczące zamówień in house, które stosowane są przede wszystkim w gospodarce odpadami komunalnymi (fot. Pixabay)

Związek Miast Polskich po konsultacjach nowego Prawa Zamówień Publicznych informuje, że zasady zamówień in-house nie zostaną zmienione.




  • Po raz kolejny zmienione zostanie Prawo Zamówień Publicznych.
  • Ministerstwo Przedsiębiorczości i Techologii zakłada, że nowe przepisy wejdą w życie z początkiem 2020 r.
  • Dla samorządów szczególnie ważne są zasady dotyczące zamówień in house, które stosowane są przede wszystkim w gospodarce odpadami komunalnymi.
  • O problemach gospodarki odpadami i jej rosnących kosztach rozmawiać będziemy w dniach 13-15 maja w Katowicach podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego pod patronatem PortalSamorzadowy.pl na który serdecznie zapraszamy.

Przez trzy dni uczestnicy konsultacji społecznych mogli przedstawiać argumenty w nawiązaniu do zgłoszonych wcześniej uwag do nowej ustawy - Prawo Zamówień Publicznych. Była ich rekordowa wręcz liczba. Samo tabelaryczne zestawienie uwag liczy 700 stron - strona samorządowa zgłosiła ich ok. 200. Sam projekt jest też ogromny, ponieważ zawiera ponad 600 artykułów. Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii zakłada, że nowe przepisy wejdą w życie z początkiem 2020 r. Analiza uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji trochę jeszcze potrwa.

Ożywioną dyskusję podczas konferencji uzgodnieniowej wzbudziły regulacje dotyczące zamówień in-house. Zdaniem przedsiębiorców należy zaostrzyć warunki dotyczące tych zamówień. Zaproponowali, aby podwyższyć próg realizacji usług z 90 do 95 proc. (podmiot musiałby świadczyć 95 proc. działalności tylko dla JST). Przedstawiciele przedsiębiorców uważają, że in house jest często nadużywaną procedurą, a firmy komunalne nie mają własnego potencjału i dlatego szukają zewnętrznych podwykonawców lub tworzą spółki-córki.

Podczas spotkania przedstawiciel Związku Miast Polskich stwierdził jednak, że nie ma żadnych przesłanek, iż „in house nie działa” i postulował nawet obniżenie progu do 80 proc.

- Po dyskusji na ten temat ostatecznie prezes Urzędu Zamówień Publicznych oraz reprezentanci resortu stwierdzili, że będą bronić dotychczasowych rozwiązań dotyczących in house – pisze w komunikacie Związek Miast Polskich.

W projekcie pozostawiono regulacje prawie niezmienione. Tak jak jest obecnie, spółka komunalna chcąca otrzymać z wolnej ręki zlecenie od własnej gminy będzie musiała ponad 90 proc. działalności świadczyć na jej rzecz.

O co chodzi z in house

Zamówienia in-house to, w dużym uproszczeniu, zamówienia udzielane podmiotom ściśle powiązanym z podmiotami zamawiającymi. Do 2010 roku w polskim prawie w ogóle nie istniała regulacja jakkolwiek odnosząca się do tego zagadnienia i stosowanych w takich przypadkach procedur – powoływano się zatem bezpośrednio na bogate orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Od 1 stycznia 2017 roku obowiązują przepisy art. 67 ust. 1 pkt 12, w których uregulowano możliwość udzielania zamówień in-house w trybie zamówienia z wolnej ręki. Oznacza to naturalnie brak konieczności przeprowadzania przetargu, czy też jakiegokolwiek analizowania dostępnych ofert. Zgodnie z regulacjami, zamawiający może udzielić zamówienia w trybie z wolnej ręki, jeśli:

- sprawuje nad wykonawcą kontrolę odpowiadającą kontroli sprawowanej nad własnymi jednostkami, polegającą na dominującym wpływie na cele strategiczne oraz istotne decyzje dotyczące zarządzania jej sprawami,

- ponad 90 proc. działalności wykonawcy dotyczy wykonywania zadań powierzonych mu przez zamawiającego sprawującego kontrolę lub przez inną osobę prawną, nad którą zamawiający sprawuje taką kontrolę,

- w wykonawcy nie ma bezpośredniego udziału kapitału prywatnego.

Nowy przepis w praktyce oznacza, że samorządy mogą z wolnej ręki udzielać zamówień swoim własnym spółkom komunalnym, po spełnieniu określonych w ustawie warunków. Dodatkowe obwarowania zostały dodane do projektu ustawy wskutek wzmożonej krytyki środowisk przedsiębiorców, obawiających się zmonopolizowania rynku usług publicznych przez spółki gminne.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.