PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

"Reklamowa" uchwała Nowego Targu weszła w życie

  • AKC    18 lutego 2020 - 16:19
"Reklamowa" uchwała Nowego Targu weszła w życie
Uchwała ma m.in. doprowadzić do usunięcia reklam przy Zakopiance (fot. UMNT)

W Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego została opublikowana nowotarska „uchwała reklamowa” podjęta przez radę miasta na grudniowej sesji. Oznacza, to, że od 6 lutego jej zapisy weszły w życie. Od tej pory liczyć się będzie roczne vacatio legis na dostosowanie istniejących reklam do wymogów uchwały.




  • Na mocy nowotarskiej uchwały nikt nie będzie już mógł umieścić żadnej nowej reklamy i żadnego nowego szyldu bez zgodności z przyjętymi w uchwale zapisami.
  • Nowy Targ dołącza tym samym do grona pionierskich w skali kraju samorządów, które podjęły bój ze wszechobecną i agresywną szpetotą reklam.
  • Uchwała wpisuje się w projekt „Montevideo - widzę góry”, który jest wspólną inicjatywą województwa małopolskiego i niemal wszystkich gmin leżących wzdłuż „zakopianki”, a w zamyśle ma uwolnić Tatry i podhalańskie widoki od szpecących billboardów.

Przyjęta uchwała będzie narzędziem, które pozwoli kształtować estetykę krajobrazu oraz  - w dalszej perspektywie - uzyskiwać środki z opłat „reklamowych” i kar za niestosowanie się do przepisów lokalnego prawa.  

Architektów - bo oni właśnie byli inicjatorami projektu "Montevideo" - turystów i mieszkańców, którym leży na sercu czystość  pejzażu - wejście w życie uchwały powinno ucieszyć. Jak przyznaje nowotarski magistrat, zadowoleni nie będą natomiast właściciele firm reklamujących się na dużych powierzchniach oraz właściciele gruntów, którzy czerpią dochody z dzierżawy miejsca pod urządzenia reklamowe. 

Uchwała określa warunki i zasady sytuowania tablic i urządzeń reklamowych, ale także obiektów małej architektury i ogrodzeń. Jej projekt przygotowywany był od 2016 roku, kiedy została podjęta uchwała intencyjna, a wykuwał się w kilku konsultacjach z mieszkańcami i przedsiębiorcami.

Zapisy uchwały dzielą miasto na trzy strefy. Każda z nich to inne zasady lokalizacji reklam czy szyldów reklamowych.

Pierwsza z nich obejmuje „zakopiankę” i tereny przy niej leżące. Zgodnie z ideą projektu  „Montevideo”, na terenie zabudowanym w odległości 50 m od jezdni drogi krajowej nr 47 obowiązuje zakaz sytuowania jakichkolwiek reklam. Na terenie niezabudowanym ta odległość wynosi 200 m. W tych pasach można natomiast umieszczać szyldy informujące o prowadzeniu działalności gospodarczej dokładnie na tej, a nie innej nieruchomości.

Czytaj też: Bytom rozpoczyna konsultacje w pracach nad uchwałą reklamową

Najbardziej restrykcyjne zapisy dotyczą strefy centrum, czyli obszarów ochrony konserwatorskiej - rynku wraz z przyległymi ulicami. W uchwale przyjęto zasadę „jedna firma - jeden szyld”, co wymaga jeszcze uściśleń interpretacyjnych w przypadkach np. punktów filialnych lub działalności rozproszonej.

Trzecia strefa to pozostały obszar miasta, gdzie reklamy są dozwolone, lecz tylko o parametrach zgodnych z zapisami uchwały.

Kary dla niepokornych

„Reklamowa” uchwała to oczywiście pierwszy krok. Jeśli ma ona być skuteczna, jej następstwem powinno być podjęcie kolejnej uchwały - o opłatach reklamowych. Niesubordynowanych właścicieli nieruchomości mogą dotknąć kary, które będą 40-krotnością stawki bazowej naliczanej dziennie. A to oznacza już bardzo wysokie, idące w tysiące kwoty.

Czytaj też: Krakowscy radni zdecydują o uchwale krajobrazowej

Nowemu Targowi, który ma już ogłoszoną w dzienniku urzędowym województwa uchwałę, przypada pionierska rola wśród gmin leżących wzdłuż „zakopianki”.  Natomiast wiele samorządów, przez obszar których biegnie „zakopianka”, jest na etapie uchwał intencyjnych.

Ponieważ wejście w życie „reklamowej” uchwały niewątpliwie będzie się wiązało z koniecznością rozstrzygania wielu szczegółowych kwestii i problemów, autorka projektu, Anna Szarek z  Wydziału Rozwoju, Urbanistyki i Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta Nowy Targ zapowiada, że zostanie powołany specjalny zespół, który zajmie się wdrażaniem tych zapisów. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Tatrzańskie Samorządy, 2020-02-18 21:19:32

    Gratulacje dla gminy Nowy Targ oraz Kościeliska, czekamy na kolejne gminy, które wprowadzą uchwałę krajobrazową!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.