PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Rzecznik MŚP do premiera: biurokracja wykluczy wiele firm z możliwości uzyskania pomocy

  • PAP    20 marca 2020 - 11:55

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców zaapelował w liście do premiera, by maksymalnie uprościć wnioski do ZUS w związku z zawieszeniem płatności składek. Jego zdaniem obecna biurokracja wyeliminuje wiele firm z możliwości otrzymania pomocy.




Adam Abramowicz w opublikowanym w piątek liście do premiera Mateusza Morawieckiego podkreślił, że pandemia koronawirusa "pustoszy gospodarkę" i polskie firmy odczuwają to już bardzo dotkliwie. Wielu obawia się bankructwa, nie ma przychodów, nie ma też znaczących oszczędności, a stałe koszty są, trzeba również utrzymać rodzinę - dodał.

Rzecznik MŚP ocenił, że ogłoszona przez prezydenta i rząd "Tarcza Antykryzysowa" zawiera wiele cennych instrumentów pomocowych dla firm, które mogą pozwolić im przetrwać.

Abramowicz zwrócił jednak uwagę, że przedsiębiorcy potrzebują możliwie jak najbardziej prostych i odbiurokratyzowanych procedur, by móc sięgnąć po tę pomoc.

"Nie ma teraz czasu na rozpatrywanie podań, analizowanie załączników, wypełnianie wniosków i ankiet" - podkreślił.

Abramowicz w liście do premiera przywołał przykład pani Ani, która od 17 lat prowadzi na wsi mały zakład fryzjerski. Pracuje sama, spłaca kredyt hipoteczny, były też miesiące, że nie miała z czego zapłacić zryczałtowanego ZUS, nie prowadzi też księgowości - rozlicza się za pomocą karty podatkowej. Po wybuchu epidemii, w zakładzie ma 3-4 klientów dziennie. Niebawem będzie musiała zapłacić za prąd, ZUS, oraz ponieść inne koszty, a pozostaje jeszcze życie - wyliczył autor listu do premiera.

Rzecznik poinformował, że pani Ania chciała skorzystać z możliwości odroczenia płatności ZUS na trzy miesiące, ale nie była w stanie wypełnić wniosku. ZUS wymaga bowiem, informacji od 2017 roku. Pytania dotyczą m.in. zobowiązań podatkowych, majątku trwałego, jak wielu ma dostawców, czy firma jest w strukturze kapitałowej, czy otrzymuje granty. A to wszystko - jak podkreślił Abramowicz - w rozbiciu na trzy lata.

Zwrócił ponadto uwagę, że jeżeli przedsiębiorca wcześniej zalegał ze składkami na ZUS, pomoc mu nie przysługuje. Takich przypadków są setki - zaznaczył rzecznik MŚP.

"Pozostaje zastąpić biurokratyczny i nieefektywny instrument, który obowiązuje obecnie prostym i szybkim zgłoszeniem e-mailem bądź pocztą chęci zrezygnowania z opłacania składki na ubezpieczenie społeczne z zachowaniem obowiązkowej składki zdrowotnej, takie rozwiązanie nie podlega pomocy de minimis i jest pozbawione obowiązku składanie wyżej opisanego wniosku" - postuluje Abramowicz.

Według wyliczeń rzecznika, gdyby wszystkie firmy płacące obecnie ZUS zrezygnowały z odprowadzania składek, to ubytek w FUS (Funduszu Ubezpieczeń Społecznych) za trzy miesiące wyniósł by 3 mld zł. Zwrócił jednak uwagę, że mimo kryzysu będą firmy, które mają zasoby i będą miały przychody, stąd koszty dla FUS byłby mniejsze.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.