PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Samorząd bytomski okiełzna reklamę zewnętrzną. Wszystko dzięki ustawie

  • PAP/MG    6 lutego 2019 - 15:43
Samorząd bytomski okiełzna reklamę zewnętrzną. Wszystko dzięki ustawie
Samorząd Bytomia rozpoczyna prace nad tzw. uchwałą reklamową, która ma wprowadzić ład przestrzenny w mieście (fot.wikimedia)

Samorząd Bytomia rozpoczyna prace nad tzw. uchwałą reklamową, która ma wprowadzić ład przestrzenny w mieście, a przedsiębiorcom pomóc w dotarciu do klientów – podał bytomski magistrat. Zasygnalizował, że przygotowywanie projektu może potrwać kilkanaście miesięcy.




  • Samorząd bytomski wziął w swoje ręce ochronę krajobrazu miasta. Wszechobecne bilbordy i reklamy zewnętrzne mogą zniknąć, lub zostać restrykcyjnie uporządkowane. Wszystko dzięki uchwale krajobrazowej.
  • Jak wynika z informacji umieszczonej na stronie internetowej bytomskiego magistratu, powołanie zespołu roboczego ds. uchwały reklamowej zapowiedział na ostatniej sesji rady miasta wiceprezydent Michał Bieda.
  • Katowice radzą sobie z ustawą nieco gorzej. Prace nad tamtejszą uchwałą ws. "określenia zasad i warunków lokalizowania w przestrzeni publicznej tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń i obiektów małej architektury" miasto rozpoczęło w listopadzie 2015 r.

Tzw. uchwały reklamowe (nazywane też krajobrazowymi) to narzędzie umożliwiające samorządom prawną ochronę lokalnego krajobrazu. Wprowadziła je tzw. ustawa krajobrazowa, która weszła w życie w 2015 r.

Ustawa krajobrazowa dała samorządom możliwość ustalania zasad i warunków sytuowania szyldów, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów, z jakich mogą być wykonywane. Ustawa uprawnia też samorządy do wprowadzania i egzekwowania kar za niestosowanie się do ich przepisów.

Oznacza to, że na mocy takiej ustawy, samorząd może oczyścić miasto z krajobrazu wszechobecnych reklam i bilbordów.

Jak wynika z informacji umieszczonej wśród aktualności na stronie internetowej bytomskiego magistratu, powołanie zespołu roboczego ds. uchwały reklamowej zapowiedział podczas ostatniej sesji rady miasta jego wiceprezydent Michał Bieda. "Zachęcamy do współpracy każdego, komu zależy na tym, by Bytom był ładnym i czystym miastem" - mówił wtedy Bieda.

Jak zapewnił, cytowany w informacji, naczelnik wydziału architektury bytomskiego urzędu miasta Bartosz Malczyk, założenia uchwały docelowo mają pomagać przedsiębiorcom w dotarciu do klientów z czytelnym przekazem. "Duża liczba agresywnych banerów o wątpliwych walorach estetycznych nie sprzyja ani krajobrazowi ani reklamodawcom" - wskazał Malczyk.

Jego zdaniem w Bytomiu dla wielu miejsc należy ustalić pod tym względem rygorystyczne zasady. "To przede wszystkim objęte nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków historyczne centrum miasta. Należy określić nie tylko miejsca i wygląd szyldów reklamowych, ale też warto byłoby uporządkować kwestię ustawianych na chodnikach tzw. potykaczy" - ocenił naczelnik.

"Poza tym, musimy odsłonić panoramę miasta. Ludzi wjeżdżających na dworzec autobusowy powinien witać górujący nad miastem szyb Krystyna. Teraz przysłaniają go reklamowe billboardy. Zmorą wielu miast, także Bytomia, są banery reklamowe wiszące na ogrodzeniach czy agresywne, święcące neony. W wielu miejscach reklamy stwarzają zagrożenie, bo zasłaniają znaki drogowe" - zastrzegł Malczyk

Podkreślił też, że na estetykę reklam coraz bardziej wyczuleni są mieszkańcy. "Ostatnio organizowali protest, by zdyscyplinować myjnię samochodową, która reklamowała swoje usługi zdjęciami roznegliżowanych kobiet" - podkreślił naczelnik wydziału architektury.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.