PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Samorządowcy z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii apelują o zmianę ustawy o elektromobilności

  • PAP/MG    12 marca 2019 - 16:45
Samorządowcy z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii apelują o zmianę ustawy o elektromobilności
Samorządowcy z części gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii postulują zmianę zapisu ustawy o elektromobilności (fot. Shutterstock)

Samorządowcy z części gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii postulują zmianę zapisu ustawy o elektromobilności, zgodnie z którym od 2020 r. większe gminy i powiaty oraz współpracujące z nimi podmioty powinny mieć we flocie użytkowanych pojazdów 10 proc. samochodów elektrycznych.




  • Ustawa o elektromobilności zaczyna być problemem dla samorządów? Tak twierdzi m.in. burmistrz Tarnowskich Gór, według którego spełnienie warunków (do 2020 r. gminy i powiaty pow. 50 tys. mieszkańców powinny mieć we flocie 10 proc. samochodów elektrycznych) graniczy z cudem.
  • "Trzeba bić na alarm. Postawiliśmy sobie (w ustawie - red.) warunek wyższy niż dyrektywy UE, a on w skali kraju jest po prostu niewykonalny..." - mówił burmistrz.
  • Burmistrz Tarnowskich Gór ocenił, że o ile uzyskanie wymaganego procenta udziału aut elektrycznych w samym urzędzie gminy jest - jak mówił - "teoretycznie możliwe", o tyle wyegzekwowanie tego np. od firmy wywożącej w mieście śmieci może już spowodować problemy.

"Trzeba bić na alarm. Postawiliśmy sobie (w ustawie - red.) warunek wyższy niż dyrektywy UE, a on w skali kraju jest po prostu niewykonalny. Gdyby wszystkie firmy, które mają związki z samorządami, chciały od 1 stycznia 2020 r. spełnić ustawę o elektromobilności, to tych samochodów elektrycznych w Europie zabraknie" - mówił podczas wtorkowego (12 marca) zgromadzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) burmistrz Tarnowskich Gór Arkadiusz Czech.

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych stanowi, iż w 2020 r. gminy i powiaty powyżej 50 tys. mieszkańców powinny mieć we flocie użytkowanych pojazdów 10 proc. samochodów elektrycznych. Podobne wymogi dotyczą świadczenia usługi komunikacji miejskiej oraz innych zadań własnych gminy. Docelowo co najmniej 30 proc. pojazdów ma być zero- lub niskoemisyjne. Ponadto w gminach ma rozwijać się infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych.

Jak mówił burmistrz Tarnowskich Gór, ustawowe wymogi nie dotyczą tylko pojazdów bezpośrednio użytkowanych przez urzędy miast czy gmin, ale także innych, których właścicielem jest samorząd (w Tarnowskich Górach do miasta należą np. auta użytkowane przez jednostki ochotniczej straży pożarnej), a ponadto wszystkich podmiotów wykonujących zadania zlecone przez gminę.

Burmistrz Tarnowskich Gór ocenił, że o ile uzyskanie wymaganego procenta udziału aut elektrycznych w samym urzędzie gminy jest - jak mówił - "teoretycznie możliwe", o tyle wyegzekwowanie tego np. od firmy wywożącej w mieście śmieci może już spowodować problemy.

"Jeżeli ta firma na dzień 31 grudnia br. nie wykaże się spełnianiem warunków wynikających z ustawy o elektromobilności, to umowa z tą firmą z dniem 1 stycznia przyszłego roku wygasa, a takich umów z różnymi podmiotami samorządy mają sporo" - zauważył Czech, wskazując, iż z interpretacji ustawy wynika, iż także np. Poczta Polska powinna spełniać ustawowy warunek, jeżeli ma umowę z miastem na świadczenie usług.

Przewodniczący zgromadzenia GZM, prezydent Tychów Andrzej Dziuba, podkreślił, że rozwiązanie problemu wymaga zmian legislacyjnych w ustawie. Poinformował, że wkrótce w tej sprawie samorządowcy z różnych regionów mają spotkać się w Gdyni, z inicjatywy prezydenta tego miasta Wojciecha Szczurka.

"Chodzi o to, żeby stworzyć lobby, grupę nacisku na rząd, aby zmienić ustawę o elektromobilności, bo ona rzeczywiście będzie implikowała mnóstwo problemów jeżeli nie zostanie w trybie pilnym znowelizowana" - ocenił Dziuba, podkreślając, że w tym zakresie potrzebny jest wspólny głos samorządów i organizacji samorządowych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.