PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Samorządy nie godzą się na rozjeżdżanie dróg. Grożą "kreatywnymi działaniami"

  • Bogdan Bugdalski    27 lutego 2020 - 06:00
Samorządy nie godzą się na rozjeżdżanie dróg. Grożą "kreatywnymi działaniami"
Samorządy chcą, by przepisy dopuszczające ruch ciężkich aut na gminnych drogach dotyczyły tylko dróg nowo wybudowanych (fot. pixabay)

Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych jest już prawie uzgodniony. W dalszym ciągu do rozstrzygnięcia pozostała jednak kwestia ciężkich pojazdów na drogach samorządowych. Ministerstwo Infrastruktury twierdzi, że ograniczyło czas rozjeżdżania nowych dróg do okresu trwałości projektu, a właściwie 5 lat od momentu oddania drogi do użytkowania. Na więcej nie może sobie jednak pozwolić. – To za mało - mówią samorządowcy i nalegają, by przepis znoszący ograniczenia dla ruchu pojazdów ciężkich na nowo wybudowanych drogach działał dopiero od momentu jego wejścia w życie.




  • Samorządowcy nie chcą się zgodzić na rozjeżdżanie dróg gminnych i powiatowych przez ciężkie samochody – twierdzą, że wybudowali je zgodnie z obowiązującym prawem.
  • Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że nic więcej w nowych przepisach nie da się zmienić, ponieważ byłoby to niezgodne z wyrokiem TSUE, który nakazuje Polsce dopuścić ruch ciężkich samochodów na drogach samorządowych.
  • Dyskusja nad spornym rozwiązaniem, mającym się znaleźć w nowelizacji ustawy o drogach publicznych będzie w najbliższych dniach kontynuowana na zespole KWRiST ds. infrastruktury, z udziałem kierownictwa Ministerstwa Infrastruktury.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw, którego głównym celem jest dopuszczenie ruchu pojazdów z naciskiem na pojedynczą oś powyżej 11,5 t na drogach samorządowych wybudowanych z udziałem środków unijnych, do czego zobowiązała nas Komisja Europejska wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w tej sprawie, był jednym z nielicznych punktów niezgody w programie środowego (26 lutego) posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Zgodnie z ustaleniami podjętymi na styczniowym posiedzeniu KWRiST projekt miał być już przedyskutowany na zespole ds. infrastruktury i obecnie zaakceptowany. Jednak tak się nie stało.

Czytaj też: KWRiST: Samorządowcy chcą kompleksowych regulacji, a nie doraźnych działań

Ruch dopuszczony czasowo

Projekt – owszem – został przedyskutowany, a w wyniku rozmów Ministerstwo Infrastruktury zmieniło ten przepis, ale zaproponowane rozwiązanie nie podoba się samorządowcom.

- Obecnie okres (w którym drogi samorządowe mają być otwarte dla ruchu ciężkich pojazdów) został ograniczony do okresu trwałości projektu, a właściwie do 5 lat od momentu oddania drogi do użytkowania.

- To maksymalna zmiana, na jaką mogliśmy sobie pozwolić. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że wchodząc do Unii Europejskiej zobowiązaliśmy się do tego, że po drogach, które będą modernizowane ze środków unijnych, ruch ciężkich pojazdów będzie dopuszczony – wyjaśniła Agnieszka Krupa, zastępca dyr. departamentu dróg publicznych Ministerstwa Infrastruktury.

Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich, podkreślił, że samorządy rozumieją, dlaczego został wprowadzony przepis, który wyłącza możliwość stosowania ograniczeń dla ruchu pojazdu o określonym nacisku na drogach wybudowanych z udziałem środków Unii Europejskiej, ale nie są w stanie zrozumieć, dlaczego nie będą mogły ograniczyć wjazdu ciężkich pojazdów na drogi niższej kategorii, zbudowane legalnie, na podstawie wytycznych unijnych, czego nikt wcześniej nie kwestionował. Dlatego proponują inne rozwiązanie.

- Jesteśmy gotowi zgodzić się na ten zapis pod warunkiem dopisania słów „wybudowanych po wejściu w życie niniejszej ustawy”. A jeśli te przepisy mają obowiązywać wstecz, to nasza opinia jest stanowczo negatywna – argumentował Andrzej Porawski.  

Zapowiedział jednocześnie, że jeśli samorządy nie będą mogły zapobiec degradacji tych dróg poprzez proponowaną regulację, to na pewno wprowadzą ograniczenia w ruchu, które nie będą dotyczyły nacisku na oś, bo tego zabraniają projektowane przepisy, tylko innego parametru.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (5)

  • Jowita Waz, 2020-03-01 04:45:28

    Witam, jestem Jowita, obecnie mieszkam w Polsce, Bóg pobłogosławił mnie dwojgiem dzieci i śliczną Żoną, obiecuję podzielić się tym Świadectwem z powodu Bożej łaski w moim życiu, 2 dni temu desperacko potrzebowałem pieniędzy, więc pomyślałem o mając pożyczkę, wpadłem w niepowołane ręce, które podały ...się za pożyczkodawcę, nie wiedząc, że to oszustwo, zebrali ode mnie 9000 zł i odmówili mi SMS-a, od tego czasu byłem zdezorientowany i straciłem nadzieję, ale Bóg przyszedł mi na ratunek, jeden wierny w dniu, w którym po nabożeństwie poszedłem do kościoła, podzieliłem się pomysłem z przyjaciółką, która przedstawiła mnie firmie pożyczkowej JORGE GRACE, powiedziała, że ​​otrzymała 40,0000 zł od pani JORGE, CEO inwestycji pożyczkowej Grace, więc zebrałem jej adres e-mail, Powiedziała mi zasady i przepisy, a ja poszedłem za tym, a następnie po przetworzeniu dokumentów dała mi moją pożyczkę w wysokości 1000000 zł ... Więc jeśli jesteś zainteresowany pożyczką, możesz również skontaktować się z nią na ten e-mail (jorgegraceloanfirm@gmail.com) Jestem pewien, że Ona również pomoże ci, że jest prawdziwa i legalna, czego nie jest świadoma robię to teraz, szybko skontaktuj się z nią, jeśli potrzebujesz pilnej pomocy, a Bóg cię błogosławi Jowita Waz  rozwiń
  • Kit, 2020-02-28 06:28:26

    Jesli sie drogi rozjezdrzaja to znaczy ze sa do kitu tak jak i samorzad ktory je zbudowal.
  • Tir, 2020-02-27 13:09:49

    Teraz jsko drogi to nie kamieni kupa.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.