PARTNER PORTALU
  • BGK

Śląskie: Otwarto dla samochodów ul. Katowicką w Bytomiu

  • PAP    2 stycznia 2020 - 15:27

Po półtora roku prac budowlanych przywrócono do ruchu kołowego ul. Katowicką w Bytomiu, którą wiedzie jedno z głównych połączeń tramwajowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przerwa była związana ze znacznym opóźnieniem inwestycji.




Ul. Katowicka w Bytomiu prowadzi od skrzyżowania ul. Siemianowickiej i Chorzowskiej m.in. do Placu Sikorskiego, który jest głównym węzłem tramwajowym w mieście. Dla samochodów nie jest ważną arterią. Jest natomiast częścią głównej trasy tramwajowej w kierunku Katowic - i jedynym przed przebudową jednotorowym odcinkiem między centrami Bytomia a Katowic.

Samorządowa spółka Tramwaje Śląskie porozumiała się z miejscowym samorządem, a także należącą do niego firmą Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne - aby zlikwidować to wąskie gardło, a jednocześnie w całości odnowić jedną z ulic ścisłego śródmieścia Bytomia.

Modernizacja i rozbudowa do dwóch torów linii tramwajowej stała się jednym z elementów unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. We wspólnym, koordynowanym przez Tramwaje Śląskie przetargu, miasto zamówiło gruntowną przebudowę ok. 800-metrowego odcinka ul. Katowickiej.

Jak poinformował PAP w czwartek rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada, we wtorek ul. Katowicka ponownie została dopuszczona do ruchu kołowego, nie oznacza to jednak jeszcze zakończenia wszystkich formalnych odbiorów.

Jak wynika z informacji bytomskiego magistratu, ruch na ul. Katowickiej zorganizowany jest podobnie, jak przed przebudową - nowością jest natomiast strefa z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Jest to również pierwsza ulica w śródmieściu, gdzie pojawiły się tzw. znaki mini, co ma być pierwszym krokiem związanym z uporządkowaniem oznakowania drogowego w tamtejszej przestrzeni miejskiej.

Miasto podało, że prace na ul. Katowickiej przedłużyły się w ostatnim etapie w związku ze zleceniem jeszcze dodatkowych prac. Dotyczyły one m.in. budowy nowego peronu tramwajowego na pobliskim Placu Sikorskiego czy wykonania dodatkowych miejsc postojowych.

Wartą 19,3 mln zł brutto umowę z wykonawcą - konsorcjum spółek NDI-Balzola - podpisano z końcem listopada 2017 r. Pierwotnie prace miały zostać wykonane w ciągu 10 miesięcy. Ruch kołowy przerwano w czerwcu 2018 r., a tramwajowy - we wrześniu 2018 r. (od tego czasu tramwaje do końca września 2019 r. kursowały skróconymi trasami).

W lipcu ub. roku w jednej z kamienic przy ul. Katowickiej wybuchł gaz. Zginęła matka i jej dwie kilkuletnie córki. Z powodu remontu ulicy w trakcie akcji ratowniczej wozy strażaków nie mogły podjechać pod budynek. W tym czasie samorząd Bytomia akcentował, że od miesięcy naciska na inwestora - Tramwaje Śląskie - ws. przyspieszenia prac.

"Termin był wielokrotnie przesuwany, zaś zmiany w harmonogramie robót, jak również jakość wykonania niektórych prac budowlanych budzą obawy zarówno władz miasta, jak i mieszkańców co do możliwości prawidłowego ukończenia tej ważnej dla Bytomia inwestycji" - alarmowało miasto. W odpowiedzi Tramwaje Śląskie deklarowały starania na rzecz przyspieszenia prac.

Projekt przebudowy ul. Katowickiej objął m.in. poprowadzenie ruchu tramwajów i samochodów wspólną jezdnią (wcześniej pojedynczy tor tramwajowy był tam w większości wydzielony z jezdni). Wytłumione tory tramwajowe ułożono na prefabrykowanych płytach, nawierzchnię - wraz z miejscami postojowymi - utworzyła kamienna kostka. Na ul. Katowickiej powstały też nowe chodniki z kostki betonowej.

Przy przebudowie ul. Katowickiej Tramwaje Śląskie finansują - przy wsparciu unijnymi środkami - przebudowę torowiska od pl. Sikorskiego do ul. Siemianowickiej wraz z dobudową drugiego toru. Miasto płaci za przebudowę jezdni i chodników na tym odcinku, wraz z przebudową oświetlenia ulicznego i budową nowych miejsc postojowych. Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne odpowiada za przebudowę sieci wodociągowej wraz z przełączeniami istniejących przyłączy do budynków w pasie drogowym - w części ul. Katowickiej oraz Siemianowickiej.

Rozbudowa torowiska wzdłuż ul. Katowickiej w Bytomiu to jedno z zadań pierwszej części projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Cały składający się z trzech części (etapów) projekt Tramwajów Śląskich szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych (ok. 1,1 mld zł brutto; przy ponad 560 mln zł unijnego dofinansowania). Zakłada on remonty ok. 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 tramwajów.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.