PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Strefa czystego transportu w Krakowie utrzymana? Według urzędników, nie do końca

  • PAP/MG    6 marca 2019 - 20:55
Strefa czystego transportu w Krakowie utrzymana? Według urzędników, nie do końca
Pierwsza w Polsce strefa czystego transportu, obowiązująca na krakowskim Kazimierzu została utrzymana, ale znacznie zliberalizowana (fot. wikipedia)

Pierwsza w Polsce strefa czystego transportu, obowiązująca na krakowskim Kazimierzu została utrzymana, ale znacznie zliberalizowana – zdecydowali w środę (6 marca) radni na nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Krakowa. Według urzędników w praktyce strefa nie istnieje.




  • Zmian domagali się przedsiębiorcy z Kazimierza, według których po jej wprowadzeniu obroty ich biznesów spadły średnio o jedną trzecią.
  • "Przyznajemy, że po dwóch miesiącach funkcjonowania strefy należało wprowadzić korekty" - mówił wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.
  • Wiceprezydent apelował do radnych, aby mieli cywilną odwagę przyznania, że strefy nie chcą.  "Każdy doskonale wie, że jeśli przez taki okres będzie możliwy pełny wjazd do strefy, to nie ma tej strefy".
  • Wiceprzewodniczący Klubu Platforma.Nowoczesna Koalicja Obywatelska Wojciech Krzysztonek przypomniał, że strefa czystego transportu to instrument samorządu w walce o czyste powietrze.

Zmian domagali się przedsiębiorcy z Kazimierza, według których po jej wprowadzeniu obroty ich biznesów spadły średnio o jedną trzecią. Przeciwnicy strefy czystego transportu przyszli na sesję z transparentami: "Pustynia Kazimierz zaprasza", "Transport zamknięty - handel wypchnięty", "Ręce precz od Kazimierza".

Czytaj też: Co dalej ze strefą czystego transportu w Krakowie?

"Przyznajemy, że po dwóch miesiącach funkcjonowania strefy należało wprowadzić korekty" - mówił wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig. Wskazał, że strefa czystego transportu, której tworzenie umożliwia ustawa o elektromobilności przygotowana przez rząd Mateusza Morawieckiego, jest "bardzo słabym instrumentem", ale miasto postanowiło z niego skorzystać.

"Nie ma w naszym podejściu intencji niszczenia czyjejkolwiek działalności" - podkreślił Kulig. "Uważamy, że ten kierunek ewolucji - wymykania kolejnych, centralnych obszarów miasta z ruchu jest nieodzowny i z tego nie zrezygnujemy" - podkreślił.

Prezydent zaapelował do radnych, którzy wprowadzili poprawki, aby mieli cywilną odwagę i przyznali, że chcą likwidacji strefy. "Każdy doskonale wie, że jeśli przez taki okres będzie możliwy pełny wjazd do strefy, to nie ma tej strefy" - powiedział Kulig. "Albo mamy strefę albo nie mamy" - mówił, odnosząc się do tych poprawek dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie Łukasz Franek.

Strefa czystego transportu obowiązuje od 5 stycznia na placu Nowym i kilkunastu innych ulicach Kazimierza. Mogą tam wjeżdżać jedynie pojazdy elektryczne, napędzane wodorem albo gazem CNG. Do strefy wjadą też - po przyjętych w środę poprawkach - pojazdy z napędem hybrydowym i skutery elektryczne.

Ograniczenia nie obowiązywały mieszkańców strefy, przedsiębiorców, którzy mieli tam siedzibę swojej firmy, niepełnosprawnych oraz taksówkarzy. W środę do grupy uprawnionych do wjazdu dołączeni zostali także: lekarze, pielęgniarki i fizjoterapeuci.

Radni przyjęli również poprawki, zgodnie z którymi wystarczy, by firma działała na Kazimierzu, a niekoniecznie miała tam siedzibę. Pojazdy kontrahentów i klientów przedsiębiorców będą mogły wjeżdżać do strefy od poniedziałku do piątku od 9 do 17, a zaopatrzenie będzie się odbywać w dni powszednie w godzinach 6-12 i od 17-20, zaś w soboty i dni wolne od pracy w godzinach 6-12, od 14-16 i 18-20.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Ricardo, 2019-03-07 08:26:27

    Mieszkańcy w tym wszystkim się zupełnie nie liczą a władzę maja przedsiębiorcy za nimi stoją radni . Bezprawie w Krakowie jest faktem przykład Pizzeria Cyklop bez pozwolenia używa piec opalany drewnem już kilka lat a komin jest za niski też zbudowany bez żadnej zgody przez cały rok zatruwa powietrze... mieszkańcom wspólnoty Miodowa 9 i to nie jest jedyny problem mieszkańców . Co wy na to Radni.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.